zondag 26 maart 2017

Verwerking extra feedback

We hadden met elkaar afgesproken dat we allemaal ons best zouden doen om feedback te regelen van iemand die 'wat gewicht in de schaal kan leggen'.


René heeft....het groepsscenario gedeeld met Teun Dekker, directeur van basisschool de Kroevendonk uit Roosendaal. Hij heeft tijdens LA4 een gastcollege op de MLI gegeven waarbij hij ons inspireerde over inclusief onderwijs. Wij hebben ons scenario niet perse vormgegeven vanuit het gedachtengoed van inclusief onderwijs (waarbij bijvoorbeeld ook gehandicapte kinderen deelnemen aan het regulier onderwijs). Bij onze drijvende kracht (culturele diversiteit) en scenario 3 ligt de focus juist op deelname aan onderwijs van lerenden uit verschillende culturen en het leren van elkaars waarden. In die zin is er wel overlap met inclusief onderwijs, vandaar dat we benieuwd zijn naar zijn bevindingen. Zijn feedback is hierbij te lezen, waarbij hij dan ook aandacht vraagt voor de inclusieve samenleving.


Petra heeft....Het groepscenario heb ik inmiddels doorgestuurd voor feedback naar de heer H. Claessen, directeur/eigenaar Harry Claessen Onderwijs Advies & Support. Ook mijn teamleider en directeur hebben deze ontvangen. Het wachten is op feedback. De heer Claessen heeft beloofd dit deze week nog te doen! Reactie kan meegenomen worden in de volgende quest.
De feedback is binnen. Het onderscheidend vermogen tussen de vier scenario's blijkt ook nu niet voldoende. Mag scherper. Hij heeft een opzet gemaakt per scenario. Aan ons de uitdaging om er iets mee te doen tijdens de challengeday.
Zie bijgaande link


Marloes heeft Dirk Cornelissen, Beleidsadviseur Governance, Onderwijs en Sectoraalbeleid, Vereniging Hogescholen, gevraagd. Via deze link is zijn feedback te downloaden. Zijn feedback is met name ook gericht op de samenwerking / samengaan van het HBO en WO. Gezien de opdracht hebben we daaraan inderdaad geen specifieke aandacht aan besteed. Dus het betreft zeker een waardevolle aanvulling.


Chaira heeft ...De Bossche wethouder van Onderwijs, de heer E. Logister, heb ik gevraagd om te kijken naar onze scenario's, maar daar is tot op heden nog geen reactie op terug gekomen. Misschien komende week nog, maar dus te laat om nog te kunnen verwerken in de groepsscenario's.
Daarnaast heb ik aan de co-founder van het bedrijf youknow.nl om reactie op de scenario's gevraagd. Zij heeft ervoor gekozen niet op de scenario's te reageren maar op de SWOT-analyse. Wel heeft zij de vraag nog voorgelegd aan haar collega. Onderstaand bericht ontving ik van haar via de mail:
Hi Chaira,
Nog even een hele korte aanvulling:
Mijn collega Cliff heeft nog even naar de feedbackkaart quest 2 gekeken (ik heb zelf geen idee wat er staat, ik typ gewoon zijn tekst even over die hij heeft ingevuld):

Zijn feedback of de scenario's aannemelijk zijn: Ja, behalve de genoemde flexleerplekken op de hele wereld: de scenario's zijn aannemelijk maar de tussenstappen erg groot. Hoe wordt bijvoorbeeld '24/7 voor vragen of hulp'online leerplatform georganiseerd, zijn docenten dan in ploegendienst online? Het concretere 'hoe' ontbreekt zodat het moeilijk in te schatten is of het aannemelijk is. En zijn vraag is: waarom zou je tm 18 jaar samen op 1 opleiding zitten, is dat praktisch?
Zijn feedback van de 4 scenario's onderling voldoende verschillend van elkaar zijn: 
Het lijkt of absoluut - pluralistisch een groter verschil geeft dan formeel - informeel.

Hoop dat je er wat aan hebt!

Succes met de voorbereidingen verder,
Groet van Suus
co-founder youknow.nl

Ook heeft de Ambulant begeleider die binnen het samenwerkingsverband aan het Rodenborchcollege in Rosmalen gekoppeld is nog gereageerd op het derde scenario. Een aantal opmerkingen die zij maakt kunnen goed meegenomen worden in de uitvoering van scenario 3, bij de invulling van Quest 4. Zij spreekt bijvoorbeeld over leerlingen met speciale onderwijsbehoeften. Daar hebben wij binnen het gameteam nog niet bewust bij stilgestaan.

Hoi Chaira,

Ik vond het een pittige opdracht, omdat ik niet praat vanuit een organisatie.......
Hopelijk kun je er iets mee, omdat ik moeilijk kan antwoorden vanuit hoe er dan gewerkt wordt, heb ik meer geantwoord vanuit wat er nodig is....

Onderstaande heb ik geschreven vanuit mijn eigen professie en niet als leerkracht of docent van het Rodenborch of welke school dan ook.

In mijn optiek kan het afschaffen toetsen voor bepaalde leerlingen ruimte bieden. Ruimte om meer diversiteit aan te brengen in de maatschappij: leerlingen zouden via hun eigen gepersonaliseerde leerroute meer onderwijs op maat krijgen en daarmee kunnen excelleren op hun kwaliteiten.
Het kan ook een schoolorganisatie dan ook ruimte geven om onderwijs op maat te bieden, kwaliteiten van leerlingen daadwerkelijk in te kunnen zetten in plaats van zoals nu in een projectvorm of iets dergelijks. 

Echter ik zie wel dat er duidelijk behoefte is aan ijkpunten, toetsen etc. 
Ik verwacht dan ook dat dit heel gefaseerd moet worden ingevoerd richting 2030.
Van docenten vraagt dit loslaten en omdenken. 
Voor leerlingen vraagt dit een bepaalde denkwijze en verantwoordelijkheid.
Al met al een andere inrichting van onderwijs als het gaat om organisatie, denkwijze, begeleidingsvaardigheden. Daarnaast vraagt het uiteindelijk natuurlijk ook het een en ander van de maatschappij, het bedrijfsleven. 

Kijkend naar MBO's en HBO's die bij aanname bijvoorbeeld kijken naar portfolio's moet ik ook eerlijk zeggen dat ik verwacht dat er toch weer een soort "slagboom"moment komt waarop wordt gekeken naar inhoud van de leerroute en portfolio, wat op invloed kan zijn bij aanname. 

Het tijdspad en het kader waarin gewerkt mag worden zal in eerste instantie toch (enigszins) maatgevend zijn. Mijn inziens is er bij veel onderwijsgevenden behoefte aan een kader, waar we rekening mee moeten houden. Al met al zijn er volgens mij best mogelijkheden, waarbij we realistisch en stapsgewijs kijken wat haalbaar is en waarbij er altijd een soort kader zal blijven bestaan rondom toetsing o.i.d.
Voor de praktische invulling verwacht ik dat scholen toch "een pakket" gaan aanbieden en daarin leerlingen laat kiezen. Ik hoor geluiden opgaan waarbij scholen denken aan een dagdeel genormaliseerd programma en een dagdeel een keuzeprogramma.

Tot slot is het vanuit mijn eigen professie heel belangrijk om binnen de toekomst de leerlingen met extra onderwijsbehoeften hierin op maat te laten participeren. Dit vraagt enorm maatwerk, terwijl daar nu nog veel winst te behalen valt. Anderzijds kan dit deze leerlingen ook mogelijkheden bieden, zolang we daar kwalitatief ondersteunen.
Al met al genoeg aandachtspunten om mee te nemen, echter het brengt ook zeker wat en dat biedt volgens mij ook kansen!

Met vriendelijke groeten, 

Beppy de Groot
Ambulant ondersteuner, SSOZ

Mede werkzaam op het Rodenborchcollege



Geen opmerkingen:

Een reactie posten