Vanaf het begin van het uitwerken van deze Quest heb ik per toeval de kwadranten in een andere volgorde gezet dan bij de groepsopdracht. Hierdoor heb ik de scenario's een en vier omgedraaid (zie figuur hieronder). Omdat ik in mijn tweede, derde en vierde scenario naar het eerste scenario verwijs, heb ik dit zo gelaten. Hopelijk leidt dit niet tot verwarring.
Om de scenario's wat 'op te stretchen' heb ik bewust geprobeerd om uiterste grenzen van realisme op te zoeken. Theoretisch en technisch gezien zou nagenoeg alles in de beschreven scenario's tot de toekomstige realiteit kunnen behoren. Ter inspiratie liggen aan alle beschreven onderdelen binnen de scenario's recente en betrouwbare bronnen ten grond slag en soms heeft een combinatie van bronnen voor een geschetste oplossingsrichting gezorgd. Afgezien van de onzekerheid in welke van de vier richtingen de toekomst zich zal ontwikkelen, kent het onderwijs voor het realistisch worden van de vier scenario's naar mijn idee de volgende twee belangrijke uitdagingen:
- Privacy gevoeligheid van data en de daaraan gerelateerde Wet op persoonsgegevens
- De huidige bestaande ver doorgevoerde wet- en regelgeving, zoals bijvoorbeeld de landelijke vastgestelde opleidingsprofielen, BBA-standaarden, enz. waaraan in het kader van accreditatie dient te worden voldaan.
De uitwerking van deze Quest heeft me continue uitgedaagd tot het wisselen van divergerend naar convergerend denken. Ook heb ik wederom weer ontzettend veel gelezen. Dit heeft me veel nieuwe interessante informatie en inzichten opgeleverd op digitaal, technisch en ICT-gebied. Daarnaast heb ik weer meer zicht gekregen op de onderwijsontwikkelingen die op landelijk niveau en zelfs wereldwijd spelen. Door de 'grote berg' aan interessante informatie vond ik het moeilijk om de focus continue op de vier scenario's te blijven houden en er niet te veel bij te halen.
Dag Marloes,
BeantwoordenVerwijderenWat heb je een werk verricht met jouw zoektocht naar de onderbouwing van de scenario’s. Je hebt verzameld, geanalyseerd, getwijfeld, herschreven, aangescherpt en verder gezocht. Je legt voorafgaand aan de scenario’s zelf uit waarom ze de ‘grenzen van realistisch aanraken’, maar toch ook mogelijk zijn en dat ondersteun ik. Jouw vragen voor/vanuit de financiële sector vind ik terechte en ik ben ook benieuw wat de toekomst brengt, maar wat betreft die sector ben jij mijn expert en leer ik van jou.
De vernieuwingen laat je zien a.d.h.v. concepten als informeel leren en diepgaand leren. Per scenario haal je er niet veel varianten bij, maar weet je juist te focussen zodat de trends goed uit de verf komen.
Jullie definitie van absolutisme is niet heel expliciet en ik vraag me nog af waarom jullie het ‘alleen heersen van een vorst’ buiten beschouwing laten. Wellicht levert de term deze vraag ook nog tijdens de Challengeday op en heb jij/jullie daar een antwoord op.
Jouw kwadranten zijn net in een andere volgorde dan die van het team schrijf je, maar dat levert me geen leesproblemen op. Ze verschillen van elkaar, mede door het verschil in focus van de vernieuwingen en lijken daarom heel geloofwaardig tot andere toekomsten te leiden. Ook interessant om te zien dat je dat ook met dezelfde bronnen hebt weten te onderbouwen.
De scenario’s bevatten een onderbouwing van de maatschappelijke opdracht van de school. Ik ben benieuwd hoe je dat gaat vertalen in de SWOT, dus wat die toekomstige opdracht dan nu al van jullie organisatie en van jou als MLI’er vraagt.
De techniek van back-casting heb je goed opgepakt, het is vooruitstrevend (of het nu positief is of niet) en tegelijkertijd aannemelijk. In de kaders waarin je het leven van een HBO-er schetst voeg je wat technische snufjes toe, waardoor de scenario’s ook meer tot de verbeelding gaan spreken en spannender worden.
Ik vind het echt goed werk en hoewel ieder teamlid in jullie gameteam een waardevolle input heeft geleverd, zie ik elementen in jouw scenario’s terug (kritisch doordacht, uitgebreid in de literatuur onderzocht) waar de groep zeker zijn voordeel mee heeft kunnen doen. De opdrachten van Geoguesser een paar weken geleden, kwamen voor jou dan niet op het juiste moment, maar je hebt je in ieder geval niet af laten leiden van Quest 2!
Groet Claske
Hallo Claske,
BeantwoordenVerwijderenOntzettend bedankt voor de uitgebreide, prettige en opbouwende feedback. Doet me goed en geeft weer een positieve impuls om verder te gaan! Ik heb er inderdaad veel tijd in gestoken, maar het heeft me ook weer veel nieuwe inzichten opgeleverd. Dank voor je hulp hierbij. Daarnaast ga ik/we me dan toch nog maar eens opnieuw verdiepen in het begrip absolutisme. Op naar de Challenge day!
Fijn weekend!
Groetjes Marloes