maandag 20 maart 2017

DENISE SWOT analyse (eerste versie)

Een eerste versie. Het werkt voor mezelf altijd goed om eerst maar eens gewoon te gaan schrijven wat er in me opkomt. Inmiddels heb ik in mijn hoofd al heel wat aanpassingen gedaan. Mijn eigen aanpassingen en de feedback die ik van iemand uit ons gameteam ga krijgen zal ik in de definitieve versie gaan verwerken. 

SWOT analyse: Informeel – Pluralisme; Global Learning around the World



In deze SWOT-analyse zijn intern de sterke en zwakke kanten van De Spoorzoeker op het door ons gameteam gekozen scenario uitgeschreven en extern de kansen en bedreigingen. 

Sterke kanten:
Talentontwikkeling is in de visie van De Spoorzoeker opgenomen; de school maakt zich sterk voor goed modern eigentijds onderwijs, waar kinderen worden uitgedaagd en ondersteund om het beste uit zichzelf te halen en hun talenten verder te ontwikkelen. Dit wordt gerealiseerd door zoveel mogelijk aan te sluiten op ieders persoonlijke behoefte. Op dit moment wordt dat vooral vormgegeven vanuit observaties, het analyseren van toetsen en gevarieerde werkvormen aan te bieden. Hiernaast heeft de school de ambitie om mee te gaan met snel veranderende ontwikkelingen en inzichten op onderwijsgebied. Om leerkrachten hierin mee te nemen hanteert de school een professionaliseringsbeleid waarin zowel persoonlijke als teambudgetten voorhanden zijn. Leerkrachten dienen zich jaarlijks te verantwoorden omtrent hun persoonlijke ontwikkeling.

Zwakke kanten:
Dat de school de ambitie heeft mee te willen met de snel veranderende ontwikkelingen en inzichten op onderwijsgebied, heeft tot gevolg dat de school steeds in beweging is. Er vinden veel veranderingen op verschillende gebieden plaats, alles met de intentie beter aan te kunnen sluiten op de behoeftes van de leerlingen en het onderwijs te verbeteren. Dit heeft tot gevolg dat de werkdruk door een aantal leerkrachten als hoog ervaren wordt. Zij zitten niet op nog meer veranderingen te wachten en houden het liefst vast aan oude gewoontes.

Kansen:
Door het inzetten van learninig analytics, waarmee gepersonaliseerde leerroutes samengesteld kunnen worden, kan in de toekomst nog beter op ingespeeld worden op talentontwikkeling en persoonlijke leerbehoeftes. Het leven lang leren zorgt ervoor dat ook leerkrachten zich kunnen blijven ontwikkelen en leerlingen steeds beter kunnen begeleiden in hun leerbehoeftes. Samenwerking met verschillende landen van over de hele wereld maken leerkrachten wereldburgers die burgerschap uitdragen door kennis over verschillende culturen en het overbrengen van het belang van een superdiverse sociaal-culturele samenleving. Flexibele lestijden en werkplekken maken het voor docenten mogelijk zich te blijven ontwikkelen als wereldburger door studiereizen te kunnen ondernemen.

Bedreigingen:

Het mee kunnen blijven gaan met alle nieuwe ontwikkeling, zal een kostenplaatje met zich meebrengen. Het mogelijk maken van virtueel leren, de studiereizen en de professionalisering van leerkrachten brengen financiële investeringen met zich mee. Om dit te kunnen verwezenlijken zal er budget voor moeten zijn. Het mee kunnen blijven gaan met de vele veranderingen, vereist hierin een flexibele houding. Hierin is geen plaats voor leerkrachten die de ontwikkelingen niet bij kunnen houden, wat zal inhouden dat er leerkrachten zullen vertrekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten