Een eerste versie. Het werkt voor mezelf altijd goed om eerst maar eens gewoon te gaan schrijven wat er in me opkomt. Inmiddels heb ik in mijn hoofd al heel wat aanpassingen gedaan. Mijn eigen aanpassingen en de feedback die ik van iemand uit ons gameteam ga krijgen zal ik in de definitieve versie gaan verwerken.
SWOT analyse: Informeel – Pluralisme; Global Learning
around the World
In deze
SWOT-analyse zijn intern de sterke en zwakke kanten van De Spoorzoeker op het
door ons gameteam gekozen scenario uitgeschreven en extern de kansen en
bedreigingen.
Sterke kanten:
Talentontwikkeling is in de visie van De Spoorzoeker
opgenomen; de school maakt zich sterk voor goed
modern eigentijds onderwijs, waar kinderen worden uitgedaagd en ondersteund om
het beste uit zichzelf te halen en hun talenten verder te ontwikkelen. Dit wordt gerealiseerd door zoveel
mogelijk aan te sluiten op ieders persoonlijke behoefte. Op dit moment wordt
dat vooral vormgegeven vanuit observaties, het analyseren van toetsen en
gevarieerde werkvormen aan te bieden. Hiernaast heeft de school de ambitie om mee te gaan met snel veranderende
ontwikkelingen en inzichten op onderwijsgebied. Om leerkrachten hierin mee
te nemen hanteert de school een professionaliseringsbeleid
waarin zowel persoonlijke als teambudgetten voorhanden zijn. Leerkrachten
dienen zich jaarlijks te verantwoorden omtrent hun persoonlijke ontwikkeling.
Zwakke kanten:
Dat de school de ambitie heeft mee te willen met de snel
veranderende ontwikkelingen en inzichten op onderwijsgebied, heeft tot gevolg
dat de school steeds in beweging is. Er vinden veel veranderingen op
verschillende gebieden plaats, alles met de intentie beter aan te kunnen
sluiten op de behoeftes van de leerlingen en het onderwijs te verbeteren. Dit
heeft tot gevolg dat de werkdruk
door een aantal leerkrachten als hoog
ervaren wordt. Zij zitten niet op nog meer veranderingen te wachten en houden
het liefst vast aan oude gewoontes.
Kansen:
Door het inzetten van learninig analytics, waarmee
gepersonaliseerde leerroutes samengesteld kunnen worden, kan in de toekomst nog
beter op ingespeeld worden op talentontwikkeling
en persoonlijke leerbehoeftes. Het leven
lang leren zorgt ervoor dat ook leerkrachten zich kunnen blijven
ontwikkelen en leerlingen steeds beter kunnen begeleiden in hun leerbehoeftes.
Samenwerking met verschillende landen van over de hele wereld maken
leerkrachten wereldburgers die
burgerschap uitdragen door kennis over verschillende culturen en het overbrengen van het belang van een superdiverse sociaal-culturele
samenleving.
Flexibele lestijden en werkplekken maken het voor docenten mogelijk
zich te blijven ontwikkelen als wereldburger door studiereizen te kunnen
ondernemen.
Bedreigingen:
Het mee kunnen blijven gaan met alle nieuwe ontwikkeling,
zal een kostenplaatje met zich meebrengen. Het mogelijk maken van virtueel
leren, de studiereizen en de professionalisering van leerkrachten brengen financiële investeringen met zich mee.
Om dit te kunnen verwezenlijken zal er budget voor moeten zijn. Het mee kunnen
blijven gaan met de vele veranderingen, vereist hierin een flexibele houding.
Hierin is geen plaats voor leerkrachten die de ontwikkelingen niet bij kunnen
houden, wat zal inhouden dat er leerkrachten zullen vertrekken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten