Persoonlijk proces tot standkoming groepsproduct Quest 2
Om aan het groepsproduct een effectieve bijdragen te
kunnen leveren, had ik me zoals in de eerdere blogberichten aan gegeven eerst in mijn persoonlijke scenario's verdiept
(sector hoger beroepsonderwijs). Vervolgens was het ontzettend handig dat ieder
zijn eigen ideeën in een gezamenlijk Google docs document kon verwerken (goed
oplossing, Chaira!).
Omdat ik tijdens de vakantie niet aan het groepsproduct
kon werken, had ik wel alvast kort puntsgewijs per scenario ideeën m.b.t.
de maatschappelijke & economische ontwikkelingen, de maatschappelijke opdracht van school en mijn
eigen oplossingsmogelijkheden in ons gezamenlijke document gezet. Ik baalde er echter wel een
beetje van dat ik tijdens de vakantie niet verder aan het opzetten van de
groepsscenario's kon bijdragen. Tijdens de vakantie heb nog wel het e.e.a.
kunnen lezen en tussendoor ideeën voor mezelf kunnen opschrijven. Je bent erin je hoofd toch veel mee bezig.
Na de vakantie was het ontzettend fijn om te lezen dat
Chaira, Dana, Denise & René al een behoorlijke eerste aanzet voor de
scenario's hadden gedaan. Ik heb geprobeerd om daar vervolgens ook mijn input
(ideeën en bronnen) in te verwerken. Ik heb daarbij ervaren dat het niet
makkelijk is om met ieders eigen goede ideeën een groepsscenario te schrijven.
Doordat je per scenario met bepaalde kaders werkt denkt iedereen in dezelfde
richting, maar ieder heeft vanuit zijn eigen scenario en sector bepaalde ideeën,
die niet altijd even goed op een op elkaar aansluiten. Je kunt daarbij vervolgens uren over
de verschillen praten of er samen iets van gaan maken. Dat laatste hebben we
gedaan. Ik ben daarom ook ontzettend trots op ons uiteindelijke groepsproduct;
ieder kon er zijn eigen 'ei' in kwijt en daarnaast hebben we in de scenario's
lijn weten aan te brengen. Omdat ieder een gedeelte van zijn eigen ideeën op
heeft moeten geven vind ik ons groepsscenario misschien wat minder out-of-the-box,
maar daaraan kunnen we in de verdere uitwerking van scenario drie nog aandacht
aan besteden.
Uiteindelijk hebben we op 13 maart ook nog afgesproken dat iedereen nog feedback op het groepsproduct vraagt aan een persoon buiten de eigenschool. In dat kader heb ik een mail gestuurd aan Dirk Cornelissen, Beleidsadviseur Governance, Onderwijs en Sectoraalbeleid, Vereniging Hogescholen. Ik kreeg van hem een dag later al direct een reactie met feedback (ontzettend leuk natuurlijk), zie deze link. Zijn feedback was met name gericht op de samenwerking / samengaan van het HBO en WO. Gezien de opdracht hebben we daaraan inderdaad geen specifieke aandacht besteed. Dus het betreft een waardevolle aanvulling, die we voor de verdere uitwerking mee kunnen nemen. Tevens heb ik wederom Hanneke de Laat om feedback op mijn persoonlijk product gevraagd, helaas, maar begrijpelijk is zij er in verband met drukte nog niet aan toe gekomen om het te lezen en van feedback te voorzien.
Op de maandagen vind ik het leuk om samen te werken en heerst er een welwillende open sfeer. Overall probeert ieder binnen zijn/haar mogelijkheden bijdragen te leveren. Ik ervaar dat als ontzettend prettig. Nu samen verder met het draaiboek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten