Bij deze
de definitieve versie van de SWOT-analyse. Voor de analyse heb ik gebruik
gemaakt van de kennis over het team (vooral de cultuur) die ik heb opgedaan
tijdens het maken van de innovatie-analyse voor LA3. Omdat ik pas sinds
augustus op deze school werk, heb ik de curriculum-analyse van LA2 niet één op
één kunnen gebruiken. Hiervan heb ik wel het kijken naar- en het analyseren van
de verschillende niveaus binnen een organisatie vanuit de verschillende poten
van het spinnenwebmodel van Van den Akker kunnen gebruiken. Ik heb de eerste
versie van mijn SWOT naar het team gemaild met de vraag erop te schieten. Een aantal collega's geven aan het lastig te vinden hierop te reageren over de mail. Door
een overvolle agenda is het niet gelukt om met collega’s hierover in gesprek te
gaan. De peerfeedback die ik van Petra heb gekregen heb ik verwerkt in de
definitieve versie. Ik heb geprobeerd de samenhang tussen de interne factoren
aan de ene kant en externe aan de andere, te vergroten door bij zwaktes de
sociale- en culturele achtergrond van de leerkrachten toe te voegen. Hiermee
heb ik tegelijk de maatschappelijke opdracht proberen te verduidelijken. In
mijn eerste versie had ik al geprobeerd heel beknopt te zijn, het moest toch op
dat A4-tje passen... Petra wist er toch nog wat dubbele zinnen uit te halen. Deze
heb ik aangepast, waardoor het ondanks de aanvulling bij de zwaktes nog steeds
op dat A4-tje past. Mijn rol als MLI-er is niet direct terug te zien in de
SWOT. Voor mijn gevoel is deze indirect terug te zien in de manier waarop de
SWOT gemaakt is, de kennis die hiervoor gebruikt is vanuit LA2, LA3 en LA4.
Link naar de peetfeedback van Petra
SWOT analyse: Informeel – Pluralisme; Global Learning
around the World
In deze
SWOT-analyse zijn intern de sterke en zwakke kanten van De Spoorzoeker op het
door ons gameteam gekozen scenario uitgeschreven en extern de kansen en
bedreigingen.
Sterke kanten:
Talentontwikkeling is in de visie van De Spoorzoeker
opgenomen; de school maakt zich sterk voor goed
modern eigentijds onderwijs, waar kinderen worden uitgedaagd en ondersteund om
het beste uit zichzelf te halen en hun talenten verder te ontwikkelen. Dit wordt gerealiseerd door zoveel
mogelijk aan te sluiten op ieders persoonlijke behoefte. Op dit moment wordt
dat vooral vormgegeven vanuit observaties, het analyseren van toetsen en door gevarieerde
werkvormen aan te bieden. Hiernaast gaat de school mee met snel veranderende ontwikkelingen en inzichten op onderwijsgebied.
Om leerkrachten hierin mee te nemen hanteert de school een professionaliseringsbeleid waarin zowel persoonlijke als
teambudgetten voorhanden zijn. Leerkrachten dienen zich jaarlijks te
verantwoorden omtrent hun persoonlijke ontwikkeling.
Zwakke kanten:
Dat de school mee gaat met de snel veranderende
ontwikkelingen en inzichten op onderwijsgebied, heeft tot gevolg dat ze steeds
in beweging is. Er vinden veel veranderingen op verschillende gebieden plaats,
alles met de intentie beter aan te kunnen sluiten op de behoeftes van de
leerlingen en het onderwijs te verbeteren. Dit heeft tot gevolg dat de werkdruk door een aantal leerkrachten
als hoog ervaren wordt. Uit
informele gesprekken blijkt dat zij niet op nog meer veranderingen zitten te
wachten en hierdoor liever vasthouden aan oude
gewoontes. Verder zit er weinig variatie in de sociale- en culturele achtergrond van de leerkrachten, waardoor op
dit gebied niet van elkaar geleerd kan worden, maar kennis van buitenaf gehaald
moet worden.
Kansen:
Door het inzetten van learninig
analytics, waarmee gepersonaliseerde leerroutes samengesteld kunnen worden,
kan in de toekomst nog beter op ingespeeld worden op talentontwikkeling en persoonlijke leerbehoeftes. Het leven lang leren zorgt ervoor dat ook
leerkrachten zich kunnen blijven ontwikkelen en leerlingen steeds beter kunnen
begeleiden in hun leerbehoeftes. Samenwerking met verschillende landen van over
de hele wereld maken leerkrachten wereldburgers.
Zij dragen burgerschap uit door hun kennis over verschillende culturen en het overbrengen van het belang van een diverse sociaal-culturele
samenleving.
Flexibele lestijden en werkplekken maken het voor docenten mogelijk
zich te blijven ontwikkelen als wereldburger door o.a. studiereizen te kunnen
ondernemen.
Bedreigingen:
Het mogelijk maken van virtueel leren, de studiereizen en de
professionalisering van leerkrachten brengen financiële investeringen met zich mee. Om dit te kunnen
verwezenlijken zal er budget voor moeten zijn. Het mee kunnen blijven gaan met
de vele veranderingen, vereist een flexibele houding. Voor leerkrachten die de ontwikkelingen niet bij kunnen houden
is geen plaats. Nagedacht moet worden over een oplossing.
Dag Denise,
BeantwoordenVerwijderenAantrekkelijk eenvoudige infographic, eronder de toelichting waarin de relatie met het gekozen scenario ook duidelijker wordt. Concreet voor de huidige situatie, minder expliciet voor wat er nu morgen en in stappen gedaan moet worden om klaar te zijn voor 2030.
De rol van de MLI-er is zeer bescheiden uitgewerkt. Hier had je theoretisch ook de drie MLI-rollen meer aan kunnen koppelen nu het voor jou als relatief nieuweling nog lastig in schatten is. Maar ook zeker in relatie tot de consequenties van jullie scenario voor jouw praktijk (en je collega’s) en in relatie tot de maatschappelijke opdracht (er zal een verschil zijn te beschrijven tussen die van het scenario en jouw organisatie?).
Kernbegrippen uit scenario komen duidelijk aan bod, het brongebruik (data vanuit organisatie bijv) had nadrukkelijker verwerkt mogen worden.
Jammer dat je geen concrete input/terugkoppeling van je werkplek hebt kunnen krijgen, dat had de SWOT ondersteund. Wellicht kun je daar voor de afronding nog aan komen?
Dit was ook de quest om de genoemde PI’s voldoende aan te tonen (en die zeggen ook meer over de werkwijze/totstandkoming van de SWOT) en dat wordt met deze SWOT niet concreet bewezen. Met Quest 5 zou je het nog aan kunnen tonen, maar je kan ook met een aanvullend blogbericht op quest 3 de PI’s nog meer onderzoeken en ontwikkelen/aantonen.
Groet Claske