zondag 19 maart 2017

PETRA Quest 3 SWOT-analyse Connect College VMBO

In deze SWOT-analyse heb ik gebruik gemaakt van de inzichten die ik heb opgedaan in mijn innovatie-analyse over RTTI (LA-3) en het onderzoek waar ik mee bezig ben (LA-5). Door de nieuwe taak binnen de stichting (opzetten van een traineeship gekoppeld aan onderwijsinnovaties) ben ik beter op de hoogte van ontwikkelingen binnen diverse scholen, dus ook binnen het Connect College. Er loopt thans een project over het inzetten van ICT-middelen. Het fijne weet ik er nog niet van. De betreffende collega ga ik hier snel eens naar vragen. Steeds zichtbaarder wordt het dat de directie meer op digitalisering wil gaan inzetten. Een sterk punt met het oog op ons groepsscenario.


Link van quest 3
https://www.dropbox.com/s/4k8b026gh3d0mwb/LA4%20Quest3.1.docx?dl=0

1 opmerking:

  1. Feedback SWOT door Marloes van Tilburg
    Datum: 20 maart 2017

    De elementen in de SWOT zijn onderscheidend en beschrijving is concreet.
    Interne analyse:
    De interne-analyse kent een vaste structuur o.b.v. de in het scenario beschreven onderwerpen. De beschrijving is concreet. Je zou de elementen van de interne analyse nog meer onderscheidend kunnen maken, door bijvoorbeeld ook nog focus te leggen op het element kennis over culture verschillen (nu alleen focus op het leerproces) en/of op de veranderingsgezindheid van de organisatie (organisatiestructuur en –cultuur).

    Externe analyse:
    Je beschrijft heel kort en bondig de kansen en bedreigingen van scenario 3 voor jullie organisatie. Deze bevinden zich m.n. op landelijk niveau. Hoe past het informeel leren en kennis over verschillende sociale en culturele achtergronden binnen jullie regio? Dus hoe kun je jullie regio hierbij betrekken.

    De kansen in het schema kan ik niet helemaal plaatsen bij de uitleg eronder. Die koppeling kan concreter en/of de genoemde punten kunnen concreter.

    In de toelichting is een korte beschrijving van de samenhang tussen de verschillende categorieën van de SWOT opgenomen. Bij de interne analyse zie ik een duidelijke koppeling tussen de genoemde punten en de uitleg. Alleen de directe koppeling tussen Gamification en ICT kan ik niet helemaal maken. Zoals bij het vorige beoordelingsonderdeel aangegeven kan dat bij de externe analyse concreter.

    De SWOT maakt grenzen van de maatschappelijke opdracht van de school zichtbaar. De maatschappelijke opdracht van school wordt gezocht in de ouderbetrokkenheid bij het informeel leren gezocht. Mogelijk kun je deze ook koppelen aan culturele diversiteit.
    De SWOT maakt de consequenties van de voorgestelde ontwikkeling voor de praktijk van de collega’s zichtbaar. Deze zie ik duidelijk voor de onderdelen talentontwikkeling en leerproces. Ook hierbij zou meer aandacht aan culturele diversiteit kunnen worden geschonken.

    De SWOT biedt uitzicht op richtingen (kansen) om collega’s te ondersteunen bij het realiseren van de voorgestelde ontwikkeling. Zeker op landelijk macro-niveau. Zoals eerdere aangegeven zou je mogelijk ook nog op regionaal niveau kunnen kijken.

    De toelichting op de SWOT maakt zichtbaar in hoeverre de huidige participatie van de MLI-student in onderwijsinnovatie-trajecten/- platforms een sterkte dan wel zwakte is voor het realiseren van de voorgestelde vernieuwing. Dit vind ik moeilijk te beoordelen. Impliciet denk ik wel, gezien de bronkeuze voor de externe analyse.

    BeantwoordenVerwijderen