zondag 12 maart 2017

PETRA Quest 2 Definitief

Aan geschaafd, ingekort en bijgewerkt. Het seminar bij Niekée van vrijdag 10 maart heeft weer veel input gegeven. Inspirerende sprekers zoals

  • Jeff Staes (hand geschud...zal hem voorlopig niet wassen ;), 'red monkey' en 3D-generatie is inmiddels bekend), 
  • Joseph Kessels over de leraar van de 21e eeuw (pedagogische kwaliteiten en flexibiliteit pré),
  • Wim Daniëls over taal in de globaliserende wereld (nee niet Engels maar zet in op Chinees als wereldtaal...) en 
  • filosoof Ruud Veltenaar over trends in het onderwijs (ja de brainchip komt er, maar eerst extern. IBM Watson is er al in de medische wereld).

Quest 2 in de dropbox gezet. Zie link
https://www.dropbox.com/s/qwaxr71tyefpyd5/LA4%20Quest2.7%20Petra.docx?dl=0

2 opmerkingen:

  1. Dag Petra,
    De titels van de scholen zijn mooi gekozen en spreken tot de verbeelding. Toen ik langer ging nadenken over de Wereldschool en de Echte virtuele wereld (leuk gekozen, houdt mij bezig… hoe kan dat ‘echt virtueel’?) en las dat de Wereldschool ook gebruik maakt van de VR, wist ik even niet meer wat beiden nu onderscheidend maakt. Het zit hem dan geloof ik in het thuis kunnen leren mb.t. informeel leren?
    Zowel scenario een als drie leid je in met een aantal beweringen. Het zijn natuurlijk geen feitelijke tegenstellingen, maar door eerst te zeggen dat er niet één nationale identiteit is, maar wel instroom van asielzoekers en dat er krimp is maar dat deze opgevangen wordt door migratie (dat zijn dan toch dezelfde wereldburgers?) word ik wel een beetje op het verkeerde been gezet. Misschien mist het woord ‘Nederland’ dan? Of moet ik het nog anders interpreteren?
    Je hebt een aantal technologische snufjes ingezet om de scenario’s spannender te maken. Deze zijn progressief maar wel aannemelijk en passen dus goed in het back-casting principe.
    De drie onderdelen van het spinnenweb van Van de Akker verklaar je duidelijk voor/binnen de diverse scenario’s. Voor de verhaallijn had je ze wellicht niet op hoeven sommen, maar in het geheel kunnen verwerken. Door de relatie namelijk met de andere onderdelen te leggen wordt het geheel van een scenario ook geloofwaardiger. Mij is wel duidelijk geworden wat de scenario’s van de docenten en toetsing vraagt. Je gaat in alle scenario’s overigens uit van de bewering dat het onderwijs het enige socialiserende instituut is. Waarom is dat zo? Waarop baseer je dat dan? Hopelijk krijgen de docenten dan een topsalaris met zoveel verantwoordelijkheid. En oei, juist de gamemaster is actief binnen het absolutisme scenario ;-)
    Ci vediamo! Ciao Claske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het verschil tussen de wereldschool en de Echte Virtuele wereld (inderdaad, dat 'echte' maakt het een beetje dubbel) is inderdaad dunnetjes, al teruglezend. De wereldschool is alleen fysiek te bezoeken en daar wordt ook gebruik gemaakt van virtuele middelen, terwijl dat in scenario 3 ook thuis kan.
      Ik ben het met je eens dat het begin van scenario 1 en 3, migratie en asielzoekers verwarrend is. Bij beide bedoel ik dezelfde wereldburger. Jouw interpretatie klopt dus.
      Dat school het enig socialiserende instituut is, wordt zo gesteld in de Grenzen aan de maatschappelijke opdracht (Turkenburg, 2005). De ontkerkelijking en ontzuiling leggen een grotere druk op het onderwijs omdat hier alle lagen van de bevolking elkaar ontmoeten. Dus ja, er ligt een grote verantwoordelijkheid.

      Verwijderen