zondag 26 maart 2017

RENÉ Quest 3

SWOT analyse van scenario 3:

Hierbij de eerste versie van de SWOT analyse van scenario 3:
Informeel leren (binnen 'een leven lang leren' en Pluralisme (binnen culturele diversiteit):
Global learning around the world.

Deze eerste versie is toegepast op de school in het Primair Onderwijs waar ik werkzaam ben. Na overleg met collega's heb ik besloten de analyse te delen met een collega die volgend schooljaar met de MLI zal gaan starten. Alvast een goede oefening voor deze collega en interessant hoe hij dit scenario analyseert namens onze school. Deze input heb ik meegenomen in de analyse en opvallend is dat we tot een aantal overeenkomstige opmerkingen komen. Interessant is dat hij aangeeft dat we met de katholieke 'collega basisschool' uit het dorp de samenwerking kunnen uitbreiden om bijvoorbeeld tot invoering van flexibele school- en vakantietijden te komen.
Daarnaast heb ik uit het leerteam van the Futuristics feedback van Dana ontvangen die ik tevens heb verwerkt in de analyse. Interessant vind ik haar opmerkingen om in te zetten op de 'open mindset' van ouders, vandaar mijn opmerkingen over waardengedreven onderwijs, zoals beschreven in mijn individuele scenario wat tevens samenhangt met de groepsfeedback die ik heb ontvangen van Teun Dekker over de inclusieve samenleving. Ondanks het ontbreken van de urgentie is het juist een kans om de maatschappelijke opdracht van de school beter vorm te geven dat waardengedreven ondewijs.
Feedback voor Dana heb ik op het moment van inleveren (zondag 26 maart) nog niet kunnen geven daar ik haar SWOT morgen ontvang. Ik heb afgesproken om haar 27 maart van feedback te voorzien en de feedack voor Dana is hierbij toegevoegd aan dit blogbericht.
Voor de analyse heb ik mede gebruik gemaakt van de curriculum analyse uit LA2 en de innovatie analyse uit LA3. De analyse is zowel op macro als micro niveau ingezet, met daarbij aandacht voor docenten, leeromgeving en toetsing op de juiste plekken in de analyse.
De analyse is grafisch aantrekkelijk vorm gegeven middels onderstaand piktochart en daaronder tekstueel uitgewerkt.



Sterkten:
De school is een openbare basisschool waar inhoudelijk vorm wordt gegeven aan onderwijs over verschillende godsdiensten en culturen. Tevens wordt er vanaf groep 1 Engels gedoceerd. Sinds schooljaar 2016/2017 heeft de school de eerste stappen gezet om de leerroutes van leerlingen binnen rekenen te personaliseren. Talentontwikkeling krijgt kansen voor (hoog)begaafde kinderen in de Plusklas van de school. De digitale infrastructuur binnen de school is sterk te noemen, overal is een sterk wifi-signaal waarmee virtueel leren realiseerbaar zou moeten kunnen worden. Er zijn gemiddeld per 3 leerlingen 2 devices (tablet, desktop of chromebook) beschikbaar om online en virtueel leren mogelijk te maken. ICT-beleid binnen de school is gericht op gebruikmaking van technologische ontwikkelingen (hardware en software). De samenwerking met de voorschoolse opvang (0 tot 4 jaar) is geïntensiveerd waarbij de ontwikkeling van leerlingen inhoudelijk wordt besproken als zij instromen op de school. Inhoudelijk wordt er samengewerkt om een doorgaande lijn in het curriculum te krijgen tussen voorschoolse opvang en de basisschool.

Zwakten:
Er ontbreken nog leerlijnen op het gebied van vaardigheden (als is deze wel ontwikkeld tijdens de MLI). Op de school is sprake van meer focus op resultaat dan op leerproces. Ondewijskwaliteit wordt aan de hand van schoolopbrengsten (Cito resultaten) geëvalueerd. Deze vorm van evalueren zorgt voor onderwijs gericht op goede Cito opbrengsten die cultuurverandering van leerkrachten in de weg staan om controle van leermethode los te laten en in te zetten op leerproces. Inmiddels is het tijdens het proces van gepersonaliseerd leren ingezet op formatieve toetsing (n.a.v. het visiestuk van de MLI'er) tijdens rekenen en andere vakken. In de Plusklas wordt eveneens gewerkt met het opstellen van criteria door leerlingen, die elkaar tevens beoordelen. Ook hiervij is de rol van de MLI'er van betekenis. De familiecultuur binnen het schoolteam leidt er nog teveel toe dat leerkrachten elkaar te weinig aanspreken op de inhoudelijke afspraken.

Kansen:
Naast onderwijs over godsdienst en cultuur kan er meer focus komen op de normen en waarden van deze godsdiensten/culturen. Waardengedreven onderwijs biedt hier een grote kans om de dieperliggende waarden van de school te bepalen en aan leerlingen over te dragen. Vanuit zowel regionale als globaliserende waarden kan de focus gelegd worden op andere culturen. Middels het gelegde contact met Teun Dekker zou hij een rol kunnen spelen in de bewustwording van de inclusieve, brede samenleving.
De school maakt sinds schooljaar 16/17 gebruik van formatieve toetsing binnen het rekenonderwijs. Kansen zijn er om minder focus te leggen op toetsen om te beoordelen, maar meer op toetsen om van te leren. Meer feedback op het leerproces dan op leerresultaten zal bijdragen aan talentontwikkeling, de personalisering van leerroutes en het begeleiden en coachen van leerlingen.
Enkele jaren geleden heeft de school het continurooster ingevoerd om de rust binnen de school te versterken. De school durfde hierbij in te spelen op de wens van de meerderheid van de ouders. Toekomstgericht zou aanpassing van les- en vakantietijden een volgende stap kunnen zijn. Binnen de school zijn leerkrachten aanwezig die meerdere talen (engels, spaans, frans) spreken en deze vaardigheden kunnen benutten om meertaligheid vorm te geven in het ondewijs. Samenwerking met V.O. scholen is nodig om funderend onderwijs te ontwikkelen en een doorgaande lijn te krijgen in primair en voortgezet onderwijs. Internationale samenwerking met onderwijsinstellingen is een volgende stap.

Bedreigingen:
Er is op de school nauwelijks sprake van diversiteit van culturele achtergronden bij kinderen, waarbij in scenario 3 wel sprake van is. Sociaal economisch is er ook geen grote diversiteit, de kinderen komen merendeels uit gezinnen met HBO/universitair opgeleide ouders. Evengoed kan het onderwijs gericht zijn op culturele diversiteit maar de urgentie om vorm te geven aan ondewijs gericht op diverse culturen zou kunnen ontbreken. Deze bedreiging vormt anderzijds ook een kans aangezien de hedendaagse maatschappij een ander beeld laat zien dan de leeromgeving van de school. Politieke ontwikkelingen spelen hierbij een rol en daar lijken ouders als leerlingen zich bewust van te zijn. Hierbij kan de maatschappelijke opdracht van de school een belangrijke rol spelen.


1 opmerking:

  1. Dag René,
    Wat mooi dat je input van een collega hebt gekregen en kunnen vergelijken met je eigen analyse. Het zou helemaal mooi zijn als iemand van de werkplek ook jouw definitieve versie nog van feedback voorziet, wellicht kan dat nog? Je schrijft ook over input van Teun Dekker, maar deze kan ik niet vinden. Waar moet ik kijken?
    Ik vind de infographic mooi opgemaakt en overzichtelijk. Ik zie ook onderdelen terug uit jullie scenario. In de toelichting begrijp ik beter wat je met de relatief korte termen in het plaatje wil zeggen. De rol van de MLI-er maak je duidelijk aan de hand van een aantal concrete voorstellen. Hier had je nog meer over mogen zeggen. Bescheidenheid? Maar ook in relatie tot de consequenties van jullie scenario voor jouw praktijk (en je collega’s) en in relatie tot de maatschappelijke opdracht (er zal een verschil zijn te beschrijven tussen die van het scenario en jouw organisatie?) kun je wellicht nog meer zeggen…
    Je schetst bij de SWOT onderdelen concrete ‘volgende’ stappen, wat goed is, maar je had ook nog meer het echte verre toekomstscenario mogen betrekken en aangeven wat daar nog voor nodig is (en morgen mee gestart moet worden om dat te bereiken). Dit was namelijk de quest om deze genoemde PI’s voldoende aan te tonen (en die zeggen ook meer over de werkwijze/totstandkoming van de SWOT) en dat wordt met deze SWOT nog wat mager bewezen. Met Quest 5 zou je het nog aan kunnen tonen, maar je kan ook met een aanvullend blogbericht op quest 3 de PI’s nog meer onderzoeken en ontwikkelen/aantonen.
    Groet Claske

    BeantwoordenVerwijderen