Bij de totstandkoming van mijn SWOT-analyse heb ik van een aantal mensen feedback gevraagd/gekregen. Van de Co-founder van het bedrijf YouKnow.nl kreeg ik een uitgebreide reactie op mijn vraag om input. Zij is ook ouder bij mij op school en woont in de wijk waar de school staat. Dit gaf waardevolle informatie met betrekking tot kansen en bedreigingen. Uit mijn gameteam kreeg ik van Denise peerfeedback. De opmerkingen die Denise bij mijn stuk had geplaatst heb ik allemaal ter harte genomen, en aanpassingen in de tekst gemaakt waarmee ik e.e.a. heb kunnen verduidelijken. Vervolgens heb ik aan mijn collega's op school gevraagd om input voor de SWOT. Scenario 3 heb ik in de teamkamer aan de muur gehangen, en daarbij een groot vel met 4 SWOT-vakken en post-its voor reacties. De collega's hebben zowel mondeling als schriftelijk een toelichting gekregen op de SWOT. Uiteindelijk heeft helaas niemand meer iets toe kunnen voegen. Dit kan te maken hebben met het feit dat voor hen de opdracht nogal koud op hun dak kwam, maar ook aan het moment in het jaar. In deze periode stond het maken van de rapporten en het voeren van de oudergesprekken op de planning.
Verder heb ik ook een aantal mensen van twee middelbare scholen (waar veel van onze leerlingen naartoe gaan) aangeschreven met een vraag over de SWOT. Tot mijn verrassing heb ik van iedereen (soms zelfs uitgebreide) reactie terug gekregen, en de afdelingsleider van de brugklas heb ik zelfs drie kwartier aan de telefoon gehad. Ook de Ambulant Begeleider van het Rodenborchcollege heb ik aangeschreven. Zijn is al 3 jaar de vaste begeleider van mijn eigen zoon (i.v.m. Asperger), waardoor ik haar ken als ouder en als leerkracht. Dit schept een ander soort band, waardoor ik haar zéker in mijn netwerk kan scharen. Ook zij heeft uitgebreid gereageerd. Haar reactie deed me realiseren dat wij binnen ons gameteam eigenlijk helemaal niet gesproken hebben over leerlingen met speciale onderwijsbehoeften. We hebben het wel gehad over inclusief onderwijs, maar daar kan nog veel nadrukkelijker over nagedacht worden in de toekomst. Ik denk overigens, kijkend naar mijn eigen zoon met autisme, dat een toekomstscenario zonder toetscultuur en gericht op interesses en skills al een groot positief verschil zou maken in zijn onderwijsloopbaan.
De input vanuit de VO-scholen is terug te vinden bij 'Kansen'.
De feedback heb ik toegevoegd als linkjes in bovenstaande tekst.
Om samenhang te creëren heb ik de poten uit het spinnenweb van van de Akker gebruikt die wij als gameteam gekozen hebben voor de vorige Quests. Door in elk van van de SWOT 'leeromgeving', 'docentrollen' en 'toetsing' terug te laten komen vormt het zich tot een overzichtelijk geheel. Door binnen deze kopjes te werken werd de vraag om input voor de externen ook beter begrijpbaar.
Mijn rol als leerkracht van groep 8, en daarmee contactpersoon met de VO-scholen in de omgeving met betrekking tot aanname van nieuwe leerlingen, is van toegevoegde waarde bij mijn rol als mli-er. Door de overlegmomenten de afgelopen jaren zijn redelijk wat namen bekend voor mij, en mijn naam en mijn school zijn ook bekend bij de mensen die ik benaderd heb. De gekregen reacties leiden mogelijk nog tot nader overleg op het vlak van ontwikkelingen m.b.t. feedbackgedrag van leerkrachten. Eén van de middelbare scholen is daar op dit moment onderzoek naar aan het doen, en dit is ook de focus van mijn onderzoek voor LA5. Als mli-er pas ik zeker in het vak van Sterktes, door de opgebouwde know-how die ik meeneem de school in. Dit is van toegevoegde waarde bij de begeleiding van leerkrachten richting vernieuwingen.
De SWOT-ANALYSE: (de afbeelding hieronder is misschien niet duidelijk genoeg als je hem vergroot. Daarom ook een PDF-versie onder de link hierboven)
Dag Chaira,
BeantwoordenVerwijderenMooie poging om het team mee te nemen. Je noemt een paar redenen waarom het er niet van kwam. Is het ook een zwakte van de organisatie tegelijkertijd?
Vanuit andere hoeken heb je wel feedback weten te verzamelen, waaronder een expert/ouder die zelfs met twee man wil komen! Top.
Het brongebruik had nadrukkelijker gemogen, nu zijn er teksten van buitenstaanders opgenomen zonder onderbouwing vanuit documenten van de werkorganisatie zelf. (Donkerpaarse vlak is wat moeilijk te lezen overigens).
Prima doorkijk naar het VO ook, maar dat had je verder kunnen benutten (input vanuit VO) door jullie sector overstijgende en specifieke uitspraken daar aan te koppelen.
De relatie met het scenario had nadrukkelijker verwerkt mogen worden. Het is wel heel concreet in de zin van wat ik morgen aantref, maar wat ik morgen op jullie school zo moeten doen om te komen tot het 2030 scenario is nog minder uitgewerkt. Dit was namelijk de quest om deze genoemde PI’s voldoende aan te tonen (en die zeggen ook meer over de werkwijze/totstandkoming van de SWOT) en dat wordt met deze SWOT nog wat mager bewezen. Met Quest 5 zou je het nog aan kunnen tonen (wellicht kunnen de gasten daarin iets betekenen), maar je kan ook met een aanvullend blogbericht op quest 3 de PI’s nog meer onderzoeken en ontwikkelen/aantonen.
Groet Claske