zaterdag 18 maart 2017

QUEST 2 INDIVIDUEEL - CHAIRA VAN DEN HEUVEL

Na veel rondstruinen in artikelen en op websites, bijschaven en herschrijven heb ik dan toch eindelijk de 4 scenario's binnen ons scenario-sjabloon af. Op 6 februari hebben we met ons gameteam het spinnenweb van v.d. Akker (2003) geraadpleegd en daaruit de volgende takken gekozen om mee te nemen in de scenario's:

  • Leeromgeving
  • Docentrollen
  • Toetsing
Ik heb geprobeerd om vooral hierbij te blijven, omdat ik anders steeds verder uitweek naar andere stukken en ruimschoots over de grens van hoeveelheid tekst heen zou gaan. Ik ben niet super tevreden over het stuk. Mijn gevoel bij de groepsopdracht is veel beter. Ik denk dat dit ook te maken heeft met het feit dat ik individueel alleen bij het PO moest blijven. Ik vond het hierbij moeilijker om 'global' te gaan, en 'out-of-the-box'. Het backcasten vond ik minder lastig.
Ik heb Suus Groeliker, Co-founder van het bedrijf YouKnow.nl gevraagd naar haar mening over het onderwijs van de toekomst. YouKnow.nl is een bedrijf dat grensverleggende online leeroplossingen ontwerpt, ontwikkelt en realiseert. HIER is haar reactie te lezen op mijn vraag over haar toekomstbeeld. Haar beschrijving heeft me vooral enorm aan het denken en lezen gezet over de ontwikkelingen die gaande zijn en die nog gaan komen. Enkele opmerkingen heb ik in mijn scenario's meegenomen.
Ook heb ik Suus uitgenodigd om te komen kijken tijdens de Challengeday, en ze wil graag samen met een collega komen, omdat ze dit zo interessant vinden. Dat vind ik wel erg leuk!


Het sjabloon van waaruit alles in eerste instantie begon:

En dan bij deze mijn individuele scenario's:

SCENARIO 1: formeel - pluralisme
Het is 2 mei 2030. Jimmy (15) en zijn zusje Jacky (11) gaan naar de ‘Kleine Maatschappij’ (KM). Van 8:00 uur tot 17:00 uur zijn zij daar, net als alle jongeren van 0 - 18 jaar, aanwezig, en draaien volgens het Bio-Ritme-Model. In 2015 al heeft een onderzoek van DUO uitgewezen dat dit voor kinderen het beste model is om binnen een leeromgeving met vooraf vastgestelde les- en einddoelen te functioneren (Grinsven & Beliaeva, 2015; Schreuder, 2010).  Na een jarenlange discussie over de slechte aansluiting van PO op VO (Korpershoek et al. 2016) en de te vroege selectie aan het begin van de middelbare school (OECD, 2016) heeft het nieuwe kabinet-Pechtold 1 in 2021 haar plannen voor maatwerk in het funderend onderwijs kunnen realiseren. Dit heeft geresulteerd in het ontstaan van de ‘Kleine Maatschappij’ waar voor iedereen van 0 - 18 jaar plek is om te leren en te ontwikkelen. De culturele diversiteit (Vertovec, 2007)  is groter dan ooit, en dit zorgt ervoor dat Jimmy en Jacky veel van en over andere culturen kunnen leren. De begeleiders zijn breed ontwikkeld en kunnen de jongeren veel leren over alle culturen en geloven.
Jimmy en Jacky zitten in cultureel gemengde stamgroepen en zijn ingedeeld op basis van hun capaciteiten. 
Zij krijgen van 10:00 - 12:00 uur en van 14:30 - 16:30 uur les in verschillende vakgebieden van verschillende docenten. Deze docenten hebben verschillende culturele achtergronden, waardoor de leerlingen met al die achtergronden in aanraking kunnen komen. 
Zo gauw ze aankomen in de KM schakelen ze over op het Engels (Onderwijsraad, 2008; Thijs, Trimbos, Tuin, Bodde & Graaff, 2011). Als gevolg van de grenzenvervaging op de wereldkaart is dit nu vanaf hun vierde jaar een verplicht vak op school.
Intussen zijn alle docenten post-HBO of universitair opgeleid, en moeten zij in het lerarenregister (dat in 2018 verplicht werd voor iedereen) aantonen hoe zij zich blijven ontwikkelen. Jimmy en Jacky zitten in een cultureel divers ontwikkelteam, waarbij ze tijdens de ontwikkeluren in de KM werken aan een onderzoek. De docent begeleidt hen hierbij. Naast het uitvoeren van het onderzoek krijgen ze ook les van de docent over het onderwerp van hun onderzoek. Ze zijn nu bezig met het onderzoeken van verschillende kruiden/specerijen uit een aantal landen. De theorie hierbij moeten ze ook leren.
Ze moeten deze week nog goed oefenen met de lesstof, want volgende week is er weer een toetsweek, waarin ze moeten laten zien of ze de stof beheersen. 
Het ontwikkelen van een onderzoekende houding en een nieuwsgierige blik naar andere landen en culturen is inmiddels volledig geïntegreerd in het lespakket, met daarbij vastgestelde einddoelen. Doordat jaren geleden al werd voorzien dat er een tekort aan bèta-technici zou ontstaan is in 2013 het techniekpact ondertekend, waarin beschreven werd dat basisscholen in 2020 structureel W&T moesten aanbieden en dat leerkrachten beter toegerust moesten zijn op het aanbieden van W&T. Om dit te realiseren heeft de regering in 2018 besloten om de jaarlijkse subsidie voor de wetenschapsknooppunten een vast onderdeel van de begroting te maken. Over twee weken start Jimmy met zijn ontwikkelteam met een nieuw onderwerp. Hij hoopt dat zijn docent iets interessants heeft uitgekozen.
SCENARIO 2: formeel - absolutisme
Het is 2 mei 2030. Jimmy (15) en zijn zusje Jacky (11) gaan naar de ‘Kleine Maatschappij’ (KM). Dit is een leergemeenschap waar voor iedereen van 4 - 18 jaar plek is om te leren en te ontwikkelen. De regering heeft in 2021 haar plannen voor maatwerk in het funderend onderwijs kunnen realiseren. Deze samenvoeging van het voormalig PO en VO is het gevolg van de jarenlange discussie die in de jaren ’10 tot ‘19 plaatsvond over de slechte aansluiting tussen PO en VO (Korpershoek et al., 2016) en de te vroege selectie aan het begin van de middelbare school (OECD, 2016). Dit heeft geresulteerd in het ontstaan van de ‘Kleine Maatschappij’. Door de grote culturele verschillen (Vertovec, 2007) is het niet gelukt om overal gezamenlijke KM’s te realiseren. Her en der zijn nu verschillende KM’s die zijn ingericht volgens bepaalde geloofsovertuigingen en culturele achtergronden. Vanwege de enorme meningsverschillen over de groep nul- tot vierjarigen is besloten de peuterarrangementen, die sinds 2006 steeds vaker te vinden waren binnen kindcentra, weer terug te draaien en de peuterschool los van de KM vorm te geven. Jimmy en Jacky zitten op de KM ingedeeld in stamgroepen op basis van hun culturele achtergrond en hun capaciteiten. Van 8:30 - 12:00 uur en van 13:00 - 15:00 uur volgen zij hier, net als alle jongeren van 4 - 18 jaar, lessen.  Nadat in 2006 de nieuwe Wet flexibilisering schooltijden in werking is gegaan, is in de jaren daarna veel geëxperimenteerd met diverse lestijden-modellen. Om te zorgen dat de verschillende KM’s behalve de culturele verschillen niet te veel van elkaar zouden gaan afwijken is er voor gekozen om alle verschillende lestijden-modellen weer af te schaffen en voor elke KM het traditionele lestijden-model in te voeren. Jimmy en Jacky  krijgen les in verschillende vakgebieden van verschillende docenten. Elke docent heeft zijn eigen vakgebied, en dezelfde culturele achtergrond als zijn leerlingen.
Binnen de KM spreken Jimmy en Jacky gewoon Nederlands. De kinderen die op de islamitische KM zitten spreken Arabisch. Om de samenleving communicabel te laten blijven is Engels in 2020 ingevoerd als algemene voertaal. Dit is dan ook een verplicht vak dat Jimmy en Jacky vanaf hun vierde jaar krijgen aangeboden.
Intussen zijn alle docenten post-HBO of universitair opgeleid, en moeten zij in het lerarenregister (dat in 2018 verplicht werd voor iedereen) aantonen hoe zij zich blijven ontwikkelen. Het aanleren van een onderzoekende houding is intussen volledig opgenomen in het onderwijscurriculum. Doordat jaren geleden al werd voorzien dat er een tekort aan bèta-technici zou ontstaan is in 2013 het techniekpact ondertekend, waarin beschreven werd dat basisscholen in 2020 structureel W&T moesten aanbieden en dat leerkrachten beter toegerust moesten zijn op het aanbieden van W&T.   Jacky en Jimmy zijn blij dat de docenten hier goed les in kunnen geven. Omdat het leren vooral binnen de KM gebeurt, hebben ze nu al zin in 13:00 uur, want dan staat W&T op het programma. Ze werken met de klas aan een onderzoek over de verspreiding van malaria. Hierover krijgen ze ook theorie van de docent.  Ze moeten deze week nog goed oefenen met de lesstof, want volgende week is er weer een toetsweek, waarin ze moeten laten zien of ze de stof beheersen. 

SCENARIO 3: informeel - pluralisme
Het is 2 mei 2030. Jimmy (15) en zijn zusje Jacky (11) gaan naar de ‘Kleine Maatschappij’ (KM). Vanuit hier vindt het funderend onderwijs plaats. In 2021 heeft het nieuwe kabinet-Pechtold 1 besloten dit te realiseren om de slechte aansluiting tussen PO en VO op te heffen (Korpershoek et al., 2016). Tevens verviel hiermee de te vroege selectie aan het begin van de middelbare school (OECD, 2016). Als gevolg hiervan is de ‘Kleine Maatschappij’ ontstaan, waar voor iedereen van 0 - 18 jaar plek is om te leren en te ontwikkelen. De culturele diversiteit (Vertovec, 2007)  is groter dan ooit, en dit zorgt ervoor dat Jimmy en Jacky veel van en over anderen kunnen leren, gewoon door met elkaar om te gaan. 
Jimmy en Jacky zitten in cultureel gemengde stamgroepen en zijn ingedeeld op basis van hun interesses.  Zo gauw ze aankomen in de KM schakelen ze over op het Engels (Onderwijsraad, 2008; Thijs, et al., 2011). Als gevolg van de grenzenvervaging is Engels sinds 2020 de standaard voertaal. Vanaf hun vierde jaar zijn Jimmy en Jacky spelenderwijs met het Engels in aanraking gekomen, en door onderdompeling in de taal spreken Jimmy en Jacky nu zowel Nederlands als Engels vloeiend. Jimmy spreekt buiten de KM ook veel Engels, omdat de 3 medespelers in zijn ontwikkelteam uit verschillende landen komen, waardoor zij met elkaar ook in het Engels communiceren.
Doordat jaren geleden al werd voorzien dat er een tekort aan bèta-technici zou ontstaan is in 2013 het techniekpact ondertekend, waarin beschreven werd dat basisscholen in 2020 structureel W&T moesten aanbieden en dat leerkrachten beter toegerust moesten zijn op het begeleiden van jongeren met persoonlijke leerdoelen op het gebied van W&T. Dit heeft als gevolg gehad dat de overheid jaarlijks investeert in de wetenschapsknooppunten en in wereldwijde platforms met betrekking tot onderzoek doen. De culturele diversiteit in de samenleving maakt dat leerlingen vanuit verschillende culturele en geloofsafhankelijke invalshoeken naar de onderzoeksvragen kunnen leren kijken. Deze onderzoekende houding is belangrijk om de pluralistische samenleving vorm te kunnen blijven geven. Intussen zijn alle docenten post-HBO of universitair opgeleid, en houden zij - in het kader van ‘een leven lang leren’- op het worldwide online skills-platform bij hoe zij zich blijven ontwikkelen. Jacky en Jimmy zijn blij dat de begeleiders de juiste skills bezitten om hen goed te helpen tijdens de processen die binnen de ontwikkelteams lopen. Jimmy’s ontwikkelteam is bezig met een onderzoek naar gamegedrag bij jongeren. Doordat het ontwikkelteam internationaal is krijgt Jimmy niet alleen over Nederland een beeld, maar ook over de andere drie landen. Jimmy heeft nu al zin in vanmiddag, want dan heeft hij een afspraak met zijn begeleider om zijn ontwikkelproces te bespreken. Deze week wil hij graag met zijn medespelers het onderzoeksproces waarin zij zitten voltooien, want de week erna willen alle medespelers tegelijk tijd inplannen bij een begeleider om gezamenlijk hun onderzoek te presenteren. Ook alle jongeren houden hun eigen skills-platform up-to-date. De eerste jaren deden hun ouders dit voor hen, maar vanaf het moment dat ze konden laten zien dat ze het zelf konden bijhouden doen Jimmy en Jacky dit zelf. Het grote voordeel van dit online platform is dat Jimmy met zijn ontwikkelteam ook op andere momenten dan tijdens de openingstijden van de KM op zoek kan naar mensen die de skills bezitten waar zij in aan het ontwikkelen zijn. 

SCENARIO 4: informeel - absolutisme
Het is 2 mei 2030. Jimmy (15) en zijn zusje Jacky (11) gaan naar de ‘Kleine Maatschappij’ (KM). Nadat in 2016 al de slechte aansluiting van PO op VO ter discussie kwam te staan (Korpershoek et al., 2016), en hiermee samenhangend de te vroege niveau-selectie (OECD, 2016), heeft de regering met het herbepalen van de normen en waarden tegelijkertijd het funderend onderwijs (0 tot 18 jaar) vormgegeven. Dit heeft geresulteerd in het ontstaan van de ‘Kleine Maatschappij’ waar voor iedereen van 0 - 18 jaar plek is om te leren en te ontwikkelen. De bevolking is meer divers (Vertovec, 2007) dan ooit, en dit is ook binnen de KM zo. Verschillende culturen/geloven hebben elk een eigen afdeling binnen de KM, waardoor Jimmy en Jacky niet makkelijk met andere culturen in aanraking komen. Omdat Jimmy zelf als leerdoel heeft gesteld dat hij andere culturen wil leren kennen en begrijpen, gaat hij tijdens ontwikkelmomenten zelfstandig bij een andere afdeling aan de slag.
Jimmy en Jacky zitten ingedeeld in stamgroepen op basis van hun culturele achtergrond en interesses.
Tussen  10:00 - 12:00 uur en tussen 14:30 - 16:30 uur kunnen zij op basis van hun eigen opgestelde leerdoelen kiezen bij welke begeleiders zij aansluiten om zich verder te ontwikkelen. Deze begeleidersuren zijn naar aanleiding van de culturele verschillen tussen de verschillende afdelingen in de KM op zo’n manier vastgesteld dat iedereen zijn of haar geloof op de juiste manier gedurende de dag kan belijden.
 Zo gauw Jimmy en Jacky aankomen in de KM schakelen ze over op het Engels (Onderwijsraad, 2008; Thijs, et al., 2011). Vanaf hun vierde jaar zijn ze spelenderwijs met het Engels in aanraking gekomen. Nadat in ’17, ’18 en ’19 nationalistische leiders zoals D. Trump, M. Le Pen, G. Wilders en B. Höcke het voor het zeggen kregen is vanaf 2020 een tegenbeweging op gang gekomen die zorgde voor meer gematigde leiders die de rust terug hebben gebracht in de samenleving. Als bijkomend gevolg van deze rust, waarbij de verschillende geloofsovertuigingen en culturen binnen het land hun eigen plekjes kregen, werd het Engels als verplichte taal voor iedereen ingevoerd. Hiermee bleef de samenleving communicabel.
Doordat jaren geleden al werd voorzien dat er een tekort aan bèta-technici zou ontstaan is in 2013 het techniekpact ondertekend, waarin beschreven werd dat basisscholen in 2020 structureel W&T moesten aanbieden en dat leerkrachten beter toegerust moesten zijn op het begeleiden van jongeren met persoonlijke leerdoelen op het gebied van W&T. Dit heeft geleid tot het verbeteren van de onderzoekende houding bij zowel docenten als leerlingen. Hierdoor zijn leerlingen beter toegerust om binnen de absolutistische samenleving hun eigen plek te vinden. Intussen zijn alle docenten post-HBO of universitair opgeleid, en houden zij - in het kader van ‘een leven lang leren’- op het online skills-platform bij hoe zij zich blijven ontwikkelen. Jacky en Jimmy zijn blij dat de begeleiders de juiste skills bezitten om hen goed te helpen tijdens de processen die binnen de ontwikkelteams lopen. Deze ontwikkelteams worden binnen de KM gevormd, waarbij onderzoeksopdrachten op basis van samenwerking uitgevoerd worden. Jimmy en Jacky zitten samen met Tim (9) en Jonah (17) in een ontwikkelteam. Zij hadden alle vier als leerdoel om meer te weten te komen over magnetisme, en samen hebben ze een onderzoek opgezet waarbij iedereen naar eigen kunnen zijn steentje bijdraagt.
Gedurende het jaar en tijdens het uitvoeren van het onderzoek houdt Jimmy zijn eigen portfolio bij,  waarin ervaringen en ontwikkelde skills beschreven worden. Dit portfolio wordt aan het einde van elk jaar geüpload naar het online skills-platform. Na afloop van elke periode volgt een formatief moment waarbij gekeken wordt door de begeleider in hoeverre Jimmy zijn leerdoelen heeft gehaald, en welke skills er zijn ontwikkeld/verbeterd.





1 opmerking:

  1. Dag Chaira,
    Je laatste blogbericht slaat eigenlijk op quest 4, maar ik vind je enthousiasme aanstekelijk en vind het erg leuk om te zien hoe je ook op het level van organiseren net zo met de toekomstscenario’s bezig bent. Fijn dat ook dit team meteen al ‘geolied’ loopt. Ik zie dan toch wel een causaal verband (om in onderzoekstermen te spreken) en denk te zien dat jij daar toch een groot aandeel in hebt in beide teams ;-)
    In je scenario’s gebruik je twee personages om de toekomst beter in te kunnen beelden. Dat werkt zeker voor de lezer. Ook laat je een aantal ontwikkelingen (ingegeven vanuit de drie gekozen onderdelen van het spinnenweb van vd Akker) in alle vier de scenario’s terugkomen, waardoor je verhaal consistent wordt. Daardoor wordt het wel wat moeilijker voor de lezer om de verschillen ook te zien, omdat je al gauw denkt ‘dat heb ik net gelezen’. Door de drijvende krachten nog meer hun werk te laten doen, zou je de verschillen groter kunnen maken.
    Je hebt overigens culturele diversiteit als een feit gepresenteerd, maar waar komt deze vandaan? Op basis van welke bronnen is het aannemelijk te maken dat het pluralisme daar toe heeft geleid?
    Je schetst een aantal onderwijskundige ontwikkelingen (waar en wat kinderen leren) die toekomstgericht en toch aannemelijk zijn. Veel van deze ontwikkelingen zijn nu al wel ingezet en daarom nog niet heel spannend. Wat zou helpen is om ook hier de drijvende krachten verder los te laten op deze ontwikkelingen. Het absolutisme bijv. extremer maken en dan te relateren aan de leerlingen en/of leerlingen. Wat betekent een alleenheerschappij voor lerenden (en dan niet zoals het 200 jaar terug was)?
    Je verwijst trouwens naar een aantal bronnen, maar de literatuurlijst zie ik niet. En heb je niet meer bronnen gebruikt voor je onderbouwing? Ik zie weinig verwijzingen in de tekst, maar volgens mij heb je meer bestudeerd.
    (Heb je ook feedback van een teamlid? Die kon ik niet vinden). Mooi dat je feedback van S. Groeliker hebt kunnen gebruiken voor het aanscherpen!
    Groet Claske

    BeantwoordenVerwijderen