SWOT
analyse Scenario 3 en Fontys Hogescholen Marketing Management
Toelichting op de SWOT analyse
De analyse is gemaakt in het kader van scenario 3,
pluralisme en infomeel leren, de drijvende krachten van de gekozen trends,
globalisering en leven lang leren. Het doel van de analyse is het formuleren
van een mogelijke toekomstige strategie,
gebaseerd op scenario 3 en confrontatiematrix.
Strengths: Fontys Marketing Management (MM) is een
onderwijsinstelling voor hoger beroepsonderwijs. Fontys MM functioneert in de maatschappij
als schakel tussen onderwijs en bedrijfsleven. Als er gekeken wordt naar de vijf krachten model van Mars (2009) zijn de
ambitie en interactie met de doelgroep de krachten achter
Fontys haar onderwijs agenda voor
iedere student . De ambities zijn duidelijk beschreven in Fontys Focus 2020 en sluiten
zich aan bij de Strategische Agenda Hoger
Onderwijs en Onderzoek 2015-2025. Fontys is een lerende organisatie gekenmerkt door
drieslag leren. Dit in combinatie met de
familiecultuur met als karakteristieken flexibiliteit en vrijheid van handelen, maken
Fontys een weerbare organisatie, open voor veranderingen . Fontys haar strenghts
zijn kleinschaligheid in het groot, dat
wil zeggen dat ieder instituut zijn eigen sfeer, identiteit heeft binnen Fontys
als geheel. Bovendien, in haar ambitie
om als schakel tussen onderwijs en bedrijfsleven te functioneren, heeft Fontys
verschillende lectoraten ontwikkeld samen met o.a. Brainport en TU/E. De lectoraten zijn de
schakel tussen onderzoek in het onderwijs en bedrijfleven. Internationalisering
staat hoog op de agenda van MM. Door wissel programma’s van studenten en
docenten, buitenlandse stages, en job
shadowing in te zetten, maakt Fontys deel van een pluriforme samenleving die de
veranderingen omarmt. Volgend de blue ocean strategy, weet Fontys MM haar markt
aandeel te vergroten door een Talent Academy en Honours programma te
ontwikkelen (op nationaal niveau). Dit concept zou ook kunnen toegepast worden
op het niveau van internationalisering (honours programma voor excellente
buitenlands studenten).
Weaknesses: ieder Instituut binnen Fontys heeft trajecten
ontwikkeld om de rol van de docent verder uit te breiden naar de rol van de
coach. Niet alle docenten hebben de kennis op studeten met beperkingen te
coachen. Fontys is wel bewust van haar maatschappelijke opdracht om integratie
onderwijs aan te beiden en voor iedere student een zo veel gepersonaliseerde
leerroute aan te bieden. Door de major-minor structuur kan een student een
persoonlijk leer profiel ontwikkelen. Niettemin, dit kan verder uitgebreid in
de vorm van do-it-yourself onderwijs concept waar een student de vakken de
tijdstip en de locatie van de cursussen zelf kan bepalen. Fontys is gericht op
kwaliteit en metingen zijn gericht op resultaten. Dit kan echter niet altijd
een positief effect hebben want er ligt te veel nadruk op het product (toets,
evaluatie) dan op het proces. Het inzetten van learning analytics is sporadisch
aanwezig, afhankelijk van het materiaal van de docent en de uitgeverij. Fontys
MM heeft zijn eigen onderwijsplatform ontwikkeld samen met externe partners, zoals
Edumundo, maar dit de learning analytics is
niet breed ingezet. Niet alle
docenten hebben de skills om met learning analytics te werken. Online cursussen
zijn ook niet veel ontwikkeld, per instituten bestaan er grote verschillen in
tempo en ontwikkelfase. Door het ontwikkelen van mooc’s zou Fontys informeel
leren een boost kunnen geven, even als het diversifiëren van de target group
(niet alleen de reguliere studenten zouden de een mooc kunnen volgen ,maar ook
andere geïnteresseerden zoals mensen die al actief zijn op de arbeidsmarkt en
zich verder willen professionaliseren) .
Opportunities:
het internationaliseringsbeleid van Fontys MM en de geografische ligging in de
regio Brainport vormen de opportunities. De punten beschreven onder weaknesses
(learning analytics, open courses) vormen tegelijkertijd een weaknesses maar ze
zijn ook een opportunity voor verdere ontwikkeling. Mijn rol als MLI-er is om
deze in kaart te brengen door middel van analyse (SWOT analyse, innovatie
analyse) en als schakel te functioneren binnen verschillende Instituten.
Gamification in het onderwijs is een trend die door Fontys te weinig wordt
ingezet. Mijn rol hierin is verspreiden van informatie door bij voorbeeld
conferenties en workshops bij te wonen die de actuele trends in het onderwijs
promoveren; verder speel ik dan een rol in de
disseminatie van informatie.
Threats: door
vergrijzing en verdere financiële polarisatie in de samenleving (rijk-arm) kan
het zijn dat het aantal studenten afneemt. Fontys zou verder zijn target groep
moeten vergroten door opleidingstrajecten aan te bieden voor mensen die actief
zijn op de arbeidsmarkt. Op dit moment zijn de opleiding Duaal en Deeltijd als
aanbod voor dit target groep.
Strategisch
advies: blijf diversifiëren in target groep door de blue ocean strategy toe te
passen. Investeer in het inzetten van platformen die de learning analytics
monitoren en investeer tegelijkertijd in de vaardigheden van de docenten, niet
alleen op coaching gebied maar ook op IT-gebied. Gebruik gamification als
instrument voor informeel leren en toetsen , creëer online open courses die de
financiële barrière doorbreken en die samenwerken op internationaal niveau mogelijk maken.
Dag Dana,
BeantwoordenVerwijderenJe gaat uit van het positieve en je hebt dan ook veel aandacht besteed aan de strengths van je organisatie. Dat geeft de burger moed ;-) . Ook bekijk je soms onderdelen vanuit twee perspectieven, een weakness kan ook een opportunity zijn. Prima!
Ik herken elementen en kernbegrippen uit jullie organisatie en ook verwijs je naar een aantal organisatie bronnen. Dit had explicieter gemogen om jouw beweringen in deze SWOT beter te onderbouwen.
De rol van de MLI’er benoem je een keer, maar hier had meer aandacht aan gegeven mogen worden. Zeker in relatie tot de consequenties van jullie scenario voor jouw praktijk (en je collega’s) en in relatie tot de maatschappelijke opdracht (er zal een verschil zijn te beschrijven tussen die van het scenario en jouw organisatie?).
Je hebt de feedback van René nog niet kunnen verwerken, jammer, maar prima als je dit voor 17 april nog oppakt. Het is dat ook handig als je nog concrete input/terugkoppeling van je werkplek hebt kunnen krijgen, want dat ondersteund de SWOT. Wellicht kun je daar voor de afronding nog aan komen?
Dit was ook de quest om de genoemde PI’s voldoende aan te tonen (en die zeggen ook meer over de werkwijze/totstandkoming van de SWOT) en dat wordt met deze SWOT niet concreet bewezen. Met Quest 5 zou je het nog aan kunnen tonen, maar je kan ook met een aanvullend blogbericht op quest 3 de PI’s nog meer onderzoeken en ontwikkelen/aantonen.
Groet Claske