- Feedback Chaira met in het groen de toelichting op de verwerking van deze feedback
- Feedback Hanneke de Laat met in het groen de toelichting op de verwerking van deze feedback
- Inzicht in het totstandkomingsproces van deze SWOT met geraadpleegde bronnenlijst
Strengths / Sterktes:
S1: Bestaande persoonlijke leiderschapslijn in het
onderwijsprogramma FSM met aandacht voor talentherkenning en -ontplooiing (Onderwijsprogramma
FSM)
S2: Bestaande
Internationaliseringslijn in het onderwijsprogramma FSM met Engels en in het
tweede jaar een studiereis in het onderwijsprogramma. In de studentevaluatie
wordt dit goed gewaardeerd (onderwijsprogramma FSM)
S3: Binnen de gehele FHMER en dus ook binnen FSM wordt
er vanuit het MT op het niveau van onderwijsuitvoering ruimte geboden voor
onderwijsexperimenten.
S4: Deskundige en
zeer betrokken docenten met passie voor onderwijs en studenten (Nationale
Studenten Enquête [NSE], 2016)
S5: Huidige FSM studenten met verschillende sociale en
culturele achtergronden.
|
Weaknesses / zwaktes:
W1: Docenten
hebben minder ervaring met coachen op leerproces, meertalig onderwijs, kennis
van andere sociale culturele achtergronden en ICT-geletterdheid. De bestaande
rol en expertise van de docenten ligt nog veelal bij het verzorgen van
traditionele lessen en toetsing.
W2: De
bestaande organisatiestructuur van FMER met veel formele en informele
commissies is minder wendbaar als het gaat om de implementatie van
onderwijsvernieuwingen (Innovatie-analyse LA3)
W3: De
heersende 'familiecultuur' binnen het FSM-team met de daarbij behorende ietwat
interne gerichtheid en een hoge ervaren werkdruk (Cameron & Quin, 2011; MTO
2016; Innovatie-analyse LA3)
W4: Zowel
docenten als studenten (nog) geen ervaring met learning analytics.
W5: De
heersende toetscultuur binnen de opleiding FSM met m.n. nog summatieve
toetsing achteraf.
|
Opportunity’s / kansen:
O1: BK-MER (een andere opleiding binnen FHMER) kent al
de afstudeervariant en de minor International Business Consultancy (IBC),
Engelstalig onderwijs & internationale klassen met studenten vanuit
verschillende landen en culturen. Er lopen al veel contacten en
samenwerkingsverbanden met universiteiten over de wereld.
O2: De Brainportregio met een grote culturele
diversiteit en het lectoraat FHMER heeft goede connecties met (innovatieve)
bedrijven binnen deze regio (Brainport, 2016; Fontys Hogescholen, 2016;
Fontys hogeschool Management, Economie & Recht [FHMER], 2015)
O3: Binnen Fontys focus 2020 is aandacht voor
talentontwikkeling van studenten, maatschappelijke verantwoordelijkheid en
internationalisering. Daarnaast wordt een lerende innovatieve onderwijscultuur
gepromoot. (Fontys Hogescholen, 2016)
O4: Het
nieuwe verruimde accreditatiekader (per 1 januari 2017 ingegaan) geeft meer
vertrouwen aan de opleidingen en legt daarbij meer eigenaarschap bij de
docenten, de studenten en de opleidingscommissie en stelt de eigen
onderwijsvisie van de instelling meer centraal (NVAO, 2016).
O5: Ondersteuning belang vanuit de overheid en
Vereniging Hogescholen op het gebied van ‘Leven lang leren’, (wereld)
burgerschapsvorming, talentontwikkeling en vanuit professionele werkplaatsen leren.
(Bussemaker & Asscher, 2016; Bussemaker & Dekker, 2017; Vereniging
Hogescholen, 2015; Vereniging Hogescholen, 2017).
|
Threats / bedreigingen:
T1: Bestaand geaccrediteerd landelijk opleidingsprofiel FSM
met de daarin verwerkte BBA-standaarden. FSM dient zich bij de invulling van
haar onderwijs aan dit profiel te houden. Op dit moment wordt dit profiel
echter herzien en poogt men dit meer op basis van ruimer te interpreteren
eindtermen te beschrijven.
T2: Ongelijke kansen voor lerende met minder bemiddelde
ouders. De hoge kosten die studiereizen met zich meebrengen bieden meer
leermogelijkheden voor lerenden met meer bemiddelde ouders
T3: Wet bescherming persoonsgegevens (WPB) in relatie
tot learning analyticus en 3D-monitoring
T4: Toename Nationalisme binnen de Nederlandse regering
|
Conclusies: “de confrontatie J ”
- De reeds opgebouwde ervaring met de bestaande persoonlijk leiderschaps- (S1) en internationaliseringslijn (S2) gecombineerd met kansen, die ontstaan vanuit de bestaande internationale afstudeervariant binnen FHMER (O1), en de mogelijkheden die de Brainportregio (O2) biedt zou binnen FSM nu al richting scenario 3 kunnen worden gewerkt;
- De deskundige en betrokken FSM-docenten (S4) zouden hierbij gebruik kunnen maken van de kansen, die Fontys focus 2020 op dit moment biedt binnen de experimenterende en lerende onderwijscultuur (O3). De hoge ervaren werkdruk en de mogelijk daarmee samenhangende ietwat interne gerichtheid (W3) van het FSM-team dient hierbij wel uitdrukkelijk aandacht te krijgen. Dit betreffen belangrijke (of mogelijk de belangrijkste) succesfactoren, die door het MT (S3) dienen te worden ondersteund en gefaciliteerd door tijd en ruimte bij de medewerkers vrij te maken om te experimenteren en zich te professionaliseren (W1).
- Tevens zou het FSM-team binnen deze experimenteermogelijkheden (S3 en O3) vanuit een gefundeerde onderwijsvisie samen met de formele opleidingscommissie (O4) de mogelijkheden van het Landelijke Opleidingsprofiel (T1) kunnen opzoeken en onderbouwde concrete onderwijsverbeteringen aan de overige formele commissie binnen FHMER kunnen voorleggen (W2).
- De kosten van de studiereizen (T2) zou men kunnen drukken door gebruik te maken van de overnachtingsmogelijkheden, die familieleden van de huidige studenten en andere lerenden uit de brainportregio in hun land kunnen bieden (S5 en O2). Ook die familieleden kunnen op hun hun beurt weer leren van en met andere lerenden met andere sociale en culturele achtergronden.
- Zowel het FSM-team als de studenten dienen ervaring op te bouwen met het volgen van het leerproces d.m.v. learning analytics en 3D-monitoring (W4). Door nu al binnen de persoonlijk leiderschapslijn (S1) het persoonlijke leerproces digitaal te monitoren, zou hiermee door zowel docenten als studenten ervaring opgebouwd kunnen worden en kan ook worden ervaren of hierbij de Wet bescherming persoonsgegevens (T3) een belemmering kan vormen. Ook hierbij staat het faciliteren van tijd en ruimte voor medewerkers om te experimenteren en zich te professionaliseren (W3) als belangrijke succesfactoren centraal.
- In het licht van het tot uitvoering brengen van dit scenario zou ik me als MLI-er bij interantionale en regionale netwerken kunnen aansluiten. Hanneke de Laat adviseerde me om me bij de netwerk- en discussieplatforms van de Eapril aan te melden (https://eapril.org/clouds). Daarnaast zou ik me via de contacten van het lectoraat aan kunnen sluiten bij Brainport gerelateerde netwerken.
- Toevoeging (na inlevermoment): Punt 6 van de feedbackkaart heb ik eerst niet goed begrepen. Vandaar volgt hier nog een kleine toevoeging. Op dit moment participeer ik op de dinsdagen als ontwikkelaar in de pilot "Flexibel Economisch Deeltijd Onderwijs", waarin vorm wordt gegeven aan een Leven Lang Leren. Het betreft een overkoepelende pilot van de vier Economische Fontys hogescholen in Eindhoven. Binnen deze pilot vindt samenwerking plaats tussen docenten van de Fontys Hogescholen Communicatie, Marketing Management, Financieel Management en van onze eigen hogeschool Management, Economie & Recht. Het kenmerkende van deze pilot is dat er leerwegonafhankelijk wordt getoetst, het leerproces van de student centraal staat en dat de (deeltijd)student zich zo veel mogelijk ontwikkelt binnen zijn eigen werkcontext. Ook hierbij vindt een nauwe samenwerking plaats met het beroepenveld (Brainportregio). Dus vanuit deze context kan ik vanzelfsprekend mijn rol als MLI-er ook pakken gericht op meer externe gerichtheid van ons team, door teamgenoten te betrekken, en eventueel met het werkveld.
Hoi Marloes, wat leuk om te lezen dat je mijn feedback zo goed hebt kunnen gebruiken en verwerken. Ik vind het soms moeilijk om op dit niveau feedback te geven op werk van medestudenten, maar jouw toelichting op hoe je de feedback verwerkt hebt geeft mij de bevestiging dat je er iets aan hebt gehad. Thanks!
BeantwoordenVerwijderenLeuk dat je daar nog naar hebt gekeken. Jij nogmaals dank voor de nuttige en prettig feedback!
BeantwoordenVerwijderenDag Marloes,
BeantwoordenVerwijderenJe bent (weer!) gedegen te werk gegaan. Het voelt bijna als zoeken naar iets wat niet goed is in het kader van de puntenverdeling ;-) want het zit allemaal goed in elkaar in relatie tot de quest criteria en de PI’s. Wellicht is het voor jou ook nog interessant om eens bij Marc op zijn site te kijken of e.e.a. uit te wisselen, want hij heeft het enigszins vergelijkbaar aangepakt zag ik.
Begrijpelijk dat je nu niet te veel van het team hebt gevraagd. Het zou wel mooi zijn als je van hen nog een reactie kan krijgen in het kader van dit LA.
Je bent heel helder in de afwegingen die je hebt gemaakt, ook m.b.t. het verwerken van de feedback.
Je baseert je analyse ook op literatuur en een documentenanalyse, uitstekend. Ik heb wel het idee dat ik een paar bronnen meer in de lijst zie staan dan aan verwijzingen tegenkom, maar ik heb ze niet geteld ;-)
Fijn dat het feedback geven op elkaar, aan beide kanten telkens weer wat te weeg brengt, dat is de meerwaarde die we beogen.
Groet Claske
Hallo Claske,
VerwijderenWederom dank voor je prettig feedback. Ik heb inmiddels nog even bij Marc op zijn blog gekeken. We hebben inderdaad overeenkomende kansen en uitdagingen. Toen ik hierboven de verwijzing naar Marc's blog las, besefte ik dat ik volgens mij helemaal niets over zijn mini-college in mijn blog heb opgenomen. Terwijl dat wel op zijn plaats was geweest. Ik vond namelijk dat hij in 10 minuten tijd heel duidelijk de essentie van het maken van een SWOT aan ons heeft uitgelegd. Ik heb hem daar ook een groot compliment voor gegeven. Door hem ben ik de sterktes, zwaktes, kansen & bedreigingen gaan prioriteren en heb ik ook een soort van confrontatiematrixje gemaakt. In mijn eerste opzet had ik daar nog geen tijd voor gehad.
Als docent begeleid ik afstudeerders en daarbij krijg ik vaker een SWOT met een confrontatie-matrix onder ogen. De confrontatie-matrixen worden op verschillende manieren uitgewerkt. Mede daarom vond ik het mini-college van Marc ook interessant. Ik heb hem geadviseerd een kennisclip te maken, zodat ik onze studenten ernaar zou kunnen verwijzen. Zelf had ik overigens nog nooit een SWOT-analyse gemaakt. Dus ook in dat kader was het leerzaam.
Groetjes Marloes