zondag 15 januari 2017

MARLOES Vormgevende trends binnen het onderwijs en hoe verder?

Inmiddels heb ik het rapport "Vormgevende trends binnen het onderwijs" doorlezen (OECD, 2008). Als een soort van samenvatting heb ik bijgaande mindmap gemaakt. Vanuit dit trendrapport kunnen we vanuit het DESTEP-raamwerk nog naar andere trends opzoek gaan of juist kijken welke ontwikkelingen binnen het onderwijs al spelen/gaan spelen. Ook kunnen we op basis van deze mindmap ons bestaande netwerk aanboren en vragen welke relevante trends zij hieraan zouden kunnen toevoegen en welke artikelen, rapporten, blogs daaraan ten grondslag liggen.


Daarnaast heeft Jaqueline (blogpost edmodo 14/1) me op basis van bijgaand interessant artikel aan het denken gezet. Hierin werd de vraag aangehaald "Welke kennis en vaardigheden willen (i.p.v. welke heeft hij straks nodig) we dat onze kinderen hebben in 2032?" werd aangehaald en werd als boodschap aan het onderwijs meegegeven om meer op waarden te sturen. Hoe kijken wij hier als team naar?





1 opmerking:

  1. Dag Marloes,
    Je hebt zowel feedback van een medestudent als van een MLI-kenner/Fontys-collega/onderwijskundige gevraagd en ontvangen. Je beschrijft dat je de feedback gedeeltelijk al hebt kunnen verwerken alleen kan ik niet goed achterhalen wat je er dan precies mee hebt gedaan. Daar zou je via een ingevoegde reactie iets meer over kunnen zeggen. Uitstekend dat het je in ieder geval gelukt is om ook bij experts buiten het gameteam feedback te verkrijgen. En wat een waardevolle feedback! Daar kan ik moeilijk ‘overheen’ of nog veel aan toevoegen. Volgens mij laat je zeker zien onbewust bekwaam te zijn en ben je je gedeeltelijk/ook bewust van je bekwaamheden, maar ben je nog voorzichtig in je uitspraken daarover. Wat ik ook weer begrijp, want het is lastige materie en ‘work in progress’. Dus met één quest ben je nog niet zomaar bekaam in alle PI’s, maar je laat duidelijk zien de ontwikkeling ervan direct in gang te hebben gezet.
    Je hebt naar mijn idee de trend globalisering vanuit diverse bronnen uiteengezet en je weet de koppeling ervan naar het onderwijs inzichtelijk te maken. Je weet voor het HBO een concretere invulling te maken, dan voor de andere sectoren, maar je kijkt al wel over de grenzen van de eigen sector heen. Met de drijvende krachten zoek je de ‘marges’ van de trend al op en in Quest 2 kun je hier goed op voortbouwen, nu jullie gezamenlijk de keuzen hebben gemaakt. May the odds be ever in your favour!

    BeantwoordenVerwijderen