Na het lezen van het rapport van OECD en
het gastcollege van Anje hebben wij de verschillende trends besproken, en
gekeken welke trend wij dachten dat het beste bij ons paste, en waarin wij de
grootste uitdaging konden vinden. Wij zijn uitgekomen op Globalisering als
trend.
Wij zien hierin een ontwikkeling die
niet te voorspellen is. Hij raakt veel wezenlijke punten die als subtrend
voortdurend in beweging blijven en veranderen, zoals:
* dichtbevolkte
planeet,
* internationale
verdeling van rijkdom en armoede
* bevolking
in beweging
* het
milieu
Globalisering heeft niet alleen op de
maatschappij veel invloed, maar ook op de ontwikkelingen in het onderwijs en op
de persoonlijke vorming van mensen.
Binnen deze trend hebben wij vele
drijvende krachten voorbij laten komen, en na veel overleg hebben wij nu
gekozen voor:
* culturele
diversiteit
* een
leven lang leren
Door migratie komen wij steeds meer
fysiek in aanraking met verschillende sociale en culturele achtergronden.
Daarnaast leidt de explosieve toename van ICT en social media tot een steeds
grotere internationale verwevenheid.
Door Globalisering raken economieën
steeds meer met elkaar verbonden. Hierdoor ontstaan nieuwe economieën waardoor
de concurrentie wereldwijd toeneemt. Daarnaast begeven we ons in een
informatierijke en kennisintensieve samenleving waarin de focus steeds meer ligt
op onderwijs en innoveren, waardoor ‘een leven lang leren’ belangrijk is om ons
te ontwikkelen tot een duurzame en concurrerende kenniseconomie.
Hier hebben wij de volgende extremen bij
gezet:
culturele diversiteit: pluralisme
tegenover absolutisme.
De internationale verwevenheid leidt tot
saamhorigheid en kennis van andere sociale culturen en achtergronden. Gelijktijdig
neemt de verdeeldheid en de vervreemding in de wereld toe, wat leidt tot de
opkomst van nationalistische en populistische bewegingen.
Op basis hiervan hebben we deze twee
cultuurstromingen tegenover elkaar gezet, die binnen het onderwijs van invloed
kunnen zijn.
een leven lang leren: formeel leren
tegenover informeel leren.
De ene kant zich richt op vooraf
vastgestelde opleidingsprofielen en de andere kant zich richt op leren buiten
het vastgestelde curriculum, dus op ervaringsgericht leren.
Voorlopig hebben wij voor de
verschillende scenario’s enkele steekwoorden ingevuld. (zie sjabloon).
En bij deze presenteren wij met gepaste trots ons scenariosjabloon:
Verwerking feedback van gameteam
“Sarah’s Duivels”:
Wij kregen
als feedback mee dat de termen pluralisme en absolutisme voor verwarring zorgden.
De link naar politieke stromingen werd gelegd. Bij deze als verwerking van de
feedback een toelichting op deze twee extremen, om duidelijk te laten worden
hoe wij deze binnen de culturele diversiteit zien:
Cultureel absolutisme is een visie op cultuur die er vanuit gaat dat elke cultuur
zijn eigen waarden en normen systeem heeft. De eigen cultuur ziet men als
superieur, zonder een greintje relativeringsvermogen. Dit resulteert in starre
denkbeelden, machtsvertoon en druk op anderen om te assimileren.
Pluralisme zet de
mens centraal. Ieder individu wordt voortdurend gevormd door de (culturele)
contexten en groepen waarin hij/zij opgroeit. Mensen zijn geen blinde en
willoze dragers van een cultuur. Iedereen maakt zelf selecties en verbindingen
met aspecten van de diverse culturen die gezamenlijk ieders identiteit vormen.
Binnen dit hele speelveld van verschillen en overeenkomsten kunnen we, omdat we
mens zijn, een aantal universele richtlijnen afspreken. Waarden en normen die
voor iedereen gelden en waarbinnen we voldoende speelruimte houden om hieraan
een verschillende invulling te geven.
bron: http://diversiteitenverandering.nl/drie-ismes-cultuurrelativisme-cultuurabsolutisme-en-pluralisme/
bron: http://diversiteitenverandering.nl/drie-ismes-cultuurrelativisme-cultuurabsolutisme-en-pluralisme/
LINK naar feedback van GameTeam Sarah's Duivels
LINK naar individuele feedback van Edwin Melis
LINK naar peerfeedback van René voor Denise
LINK naar peerfeedback van Denise voor Marloes
LINK naar peerfeedback van Marloes voor Chaira
LINK naar peerfeedback van Chaira voor Dana
LINK naar peerfeedback van Dana voor Petra
LINK naar peerfeedback van Petra voor René
En voor een beschrijving van ons proces gedurende de ontwikkeling van het scenariosjabloon kun je HIER terecht.
LINK naar peerfeedback van René voor Denise
LINK naar peerfeedback van Denise voor Marloes
LINK naar peerfeedback van Marloes voor Chaira
LINK naar peerfeedback van Chaira voor Dana
LINK naar peerfeedback van Dana voor Petra
LINK naar peerfeedback van Petra voor René
En voor een beschrijving van ons proces gedurende de ontwikkeling van het scenariosjabloon kun je HIER terecht.
Met veel genoegen heb ik jullie blog(s) gelezen! Mijn feedback volgt zsm deze week, maar we willen met de docenten nog even eea afstemmen, dus hij komt eraan...
BeantwoordenVerwijderenFeedback Quest 1 Groepsblog:
BeantwoordenVerwijderenDe Pitch is rustig in gesproken en overzichtelijk opgebouwd. Qua vormgeving had er aandacht uit kunnen gaan naar jullie ‘groepsstijl’ (blog, avatars et cetera). Ook hadden kernbegrippen en bronnen wat mij betreft ‘in beeld mogen komen’ tijdens het verhaal, om de gesproken tekst nog meer te ondersteunen. Jullie schrijven zelf dat de inhoud en het denkproces voorrang heeft gekregen op de layout. Dat lijkt me een prima prioritering en zeker voor deze fase. Bedenk wel dat tijdens de Challengeday het ‘oog bij de meeste bezoekers ook wat wil’, omdat de vorm nu eenmaal helpt om de boodschap over te brengen, zeker op zo’n dag. Tip: plan met elkaar de tijd er t.z.t voor in.
Helaas heb ik de pitch niet live gezien (wegens de verdeling van docenten over de groepen), maar ik heb gehoord dat jullie mondeling goed wisten aan te geven waarom jullie voor de drijvende krachten absolutisme en pluriformiteit hebben gekozen. Dit lichten jullie onderaan het blogbericht ook nog eens toe. Ik zie dat het scenariosjabloon al weer wat verder is ingevuld met kernwoorden, na de pitch. Een proces in wording. Mooi!
Van jullie peers hebben jullie feedback en punten gekregen. Een aantal punten hebben we na afloop al besproken. De termen die jullie bij de drijvende krachten gebruiken zijn denk ik wel helder, maar wat misschien bedoeld wordt/ alsnog kan helpen is dat de relatie nadrukkelijker onderbouwd kan worden tussen die termen en het onderwijs. Welke betekenis krijgen ze dan?
Jullie keuze voor drijvende krachten is dusdanig algemeen op te vatten, dat ze zeker voor meerdere sectoren van toepassing zijn. Wat waarschijnlijk verwacht werd, was dat jullie dat meer zouden verklaren en uitwerken. Deze beide punten moeten denk ik ‘ontwikkelingsgericht’ worden opgevat en kunnen verder worden uitgewerkt in de volgende Quest, omdat de logica voor de ander niet ineens helder is. Ik ben natuurlijk bevooroordeeld, omdat wij er al vaker over gepraat hadden en wist naar welke bronnen en opvattingen jullie refereerden. Goed om van anderen dit te horen dus, zodat jullie dit aan kunnen scherpen.
Relatie met PI’s:
- Jullie hebben dus zeker over de grenzen van het eigen vakgebied (context) heen gekeken, maar daarbij nog niet inzichtelijk gemaakt waarom de gekozen trends voor alle sectoren relevant is.
- Jullie laten met de pitch en het sjabloon zien, samen in staat zijn de grenzen van de maatschappelijke opdracht van de sector al enigszins te onderbouwen/beargumenteren. Dat baseer ik dan m.n. op de uitspraken van jullie in de alinea: “Door migratie… concurrerende kenniseconomie.” Ik denk dat dit een goede aanzet is om in Quest 2 verder te gaan onderzoeken. Jullie geven nu een richting, maar waar is straks de grens? Rek deze zover mogelijk met elkaar op, om echt in de extremen uit te komen, maar probeer vervolgens daarna ook weer een grens te trekken, om de maatschappelijke opdracht van het onderwijs goed te onderbouwen.
- ‘De ontwikkeling van visie op onderwijs waarbij verschillende perspectieven, ontwikkelingen en trends (toekomstgericht) worden meegenomen’ is in beweging door deze Quest. In de gesprekken benutten jullie veel literatuur en is er ruimte voor ieders inbreng. Uit deze Quest blijkt nog geen expliciete visie, maar wel dat de trend Globalisering en de twee drijvende krachten jullie gezamenlijk bezighouden. Tip: onderzoek voortdurend beweringen die in visies worden gedaan als ‘grenzen vervagen’. Dat wordt zeker bedoeld met globalisering, maar juist nu zie je ook grenzen letterlijk gebouwd/opgeworpen worden. En ook dit komt door dezelfde globalisering als angsten en onzekerheden de overhand krijgen.
- Het participeren in (landelijke/regionale) onderwijsinnovatie-trajecten is met deze quest nog niet tot uiting gekomen in het groepsdeel.
Succes met de volgende zoektocht!