In onderstaand schema zijn de door mij gevonden vervolgtrends, die voortkomen uit de hoofdtrend 'Globalisering', weergegeven en vertaald naar relevante drijvende krachten voor het onderwijs. De onderbouwing die aan dit schema ten grond slag ligt is via deze link te lezen.
Op de voorloper van dit onderbouwingsrapport heb ik feedback gevraagd aan Denise uit ons gameteam (feedback zie deze link) en aan Hanneke de Laat (zie feedback deze link). Hanneke de Laat werkt als onderwijskundig beleidsmedewerker bij FLOT en is de voormalig opleidingsmanager van de MLI aan de Vilentum Hogeschool in Wageningen. Zij is daarnaast actief binnen landelijke netwerken. De ontvangen feedback heb ik tot dusver gedeeltelijk kunnen verwerken.
Proces:
De totstandkoming van het document was wederom een leer(zaam)proces. In het begin was voor mij de Quest niet geheel duidelijk. Ik had moeite met de relatie tussen de begrippen trends en drijvende krachten: worden de drijvende krachten achter de trends bedoeld of juist de drijvende krachten voor het onderwijs die voortkomen uit de gekozen trend? Door de twee bijeenkomsten, de prettige samenwerking binnen de groep en het lezen van het artikel "Leren met Toekomstscenario's. Scenarioleren voor het hoger onderwijs" van Benammer & Snoek (2006) is het me gaande het proces steeds duidelijker geworden wat er van me/ons wordt verwacht. Ook hierbij heb ik weer ervaren dat je nergens zo veel van leert als van het (tijdelijk) in onduidelijkheid verkeren (bewust onbekwaam), mits je maar doorzet en 'blijft bewegen' (m.n. literatuur zoeken en (zelf)reflectie). In relatie tot mijn werk als docent bij het begeleiden van studenten en zelfs als ouder zijn dit leerzame momenten. Ook zij maken dit proces vaker door wat bijdraagt aan zelfeffectiviteit en zelfsturing. Nu afwachten welke fase ik in het leerproces heb bereikt, 'bewust bekwaam' of toch weer 'onbewust onbekwaam'?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten