Binnen ons gameteam heeft iedereen andere momenten in de week waarop er aan de MLI gewerkt wordt. Dit kan lastig zijn omdat een groot deel van dit leerarrangement gaat om samenwerking en de groepsopdracht. Het is belangrijk dat we zo veel mogelijk het hele proces samen doorlopen en vormgeven. Vandaag hebben we hier samen over gesproken, en iedereen heeft daarin goed aan kunnen geven hoe hij of zij hier in staat. Vervolgens hebben we de hele middag KEI-hard gewerkt om de groepsopdracht voor elkaar te krijgen. Man man, wat een hoop zijwegen en bospaadjes hebben we bewandeld voordat we een keuze konden maken. Vorige week hebben we als trend gekozen voor "Wereldwijde Uitdagingen". Het sjabloon met daarin de drijvende krachten en hun extremen zag er zo uit:
Voordat vanmiddag de les weer begon was er intussen al flink heen en weer ge-appt en overlegd, waarna we van de trend toch "Globalisering" hebben gemaakt. Ook de drijvende krachten kwamen nog aan bod. Op de een of andere manier kwamen we niet tot de juiste benamingen, en na nog wat terugkoppeling en overleg kwamen we tot het volgende sjabloon:
Zoals te zien in de afbeelding hadden we een drijvende kracht aangepast, en nog veel opties bij de extremen van 'culturele diversiteit'. Op dit punt hebben we uiteindelijk hulp gevraagd van Claske. We zaten zo goed in het proces, en konden zo goed samen verwoorden wat we wilden, maar knopen doorhakken lukte niet. Gelukkig gaf Claske ons het vertrouwen dat we prima bezig waren, en hebben we uiteindelijk het volgende sjabloon aan de groep gepresenteerd in de pitch:
De trend waarmee we aan de slag gaan is definitief "Globalisering", en de drijvende krachten worden 'culturele diversiteit' en 'een leven lang leren'. De extreme krachten hierbij zijn respectievelijk pluralisme versus absolutisme en formeel leren versus informeel leren. We hebben wel al steekwoorden bij de verschillende scenario's geplaatst, maar hier moeten we nog veel verder in knutselen.
De opmaak van het sjabloon is ook nog niet je-van-het. Omdat we zo goed samen in het proces zaten, en zo bezig waren met beargumenteren en samen tot keuzes komen hadden we geen tijd meer om voor de pitch te letten op visueel aantrekkelijke beelden. Dit passen we nog aan voordat we het sjabloon definitief inleveren bij Quest 1.
Na twee-en-een-half uur keihard gewerkt te hebben met z'n zessen mochten we meteen oor naar de collegezaal om te luisteren naar Teun Dekker, directeur op de Kroevendonk in Roosendaal. Hij sprak over inclusief onderwijs. Het eerste half uur vond ik dit erg interessant, mede omdat ik zelf heel lang in Roosendaal heb gewoond en gewerkt, en het leuk vond om weer eens wat daarover te horen. Ook was het wel mooi om te zien hoe iemand met zoveel passie over onderwijs kan spreken.
Uiteindelijk had ik liever nog wat meer tijd besteed aan het groepsproces, waar we zo lekker in zaten.
Na het hoorcollege en het avondeten hebben alle gameteams door middel van een pitch aan elkaar verteld hoe het scenariosjabloon eruit komt te zien. Hierop hebben we feedback ontvangen van team "Sarah's Duivels", waarvoor dank.
Ook medestudent Edwin Melis heeft individueel nog feedback verzorgd, waarvoor dank.
Omdat uit de feedback (ook tijdens het nabespreken in de groep) bleek dat de termen pluralisme en absolutisme voor verwarring zorgden hebben we bij de verantwoording van Quest 1 nog een aanvulling gedaan waarin we deze twee begrippen toelichten.
Nu rest nog het visueel aantrekkelijk maken van ons sjabloon en het hele stuk op de groepsblog plaatsen zodat we allemaal Quest 1 kunnen inleveren. Ik heb aangeboden dit te doen, omdat ik dit erg leuk werk vindt, en omdat ik denk dat ik dit goed kan.
De definitieve, opgemaakte versie volgt op de groepsblog.
Mooi om te zien hoe jullie terugblikken op het proces en zo'n werkdag! Het is wel weer 'werk', maar heel waardevol om te (later terug te) lezen en te volgen, dus hopelijk blijven jullie dat doen!
BeantwoordenVerwijderen