Quest 1 Trends shaping the future
Individuele opdracht door Denise
Kerbusch (2831678)
Zoals we
van de MLI kunnen verwachten, is ook de LA4-trein met grote snelheid vertrokken
en dendert inmiddels alweer 3 weken voort. Veel informatie die we snel eigen
moeten maken om mee te kunnen in ‘the game’. Pittig, maar wederom interessant.
Het deel uitmaken van een gameteam zorgt er aan de ene kant voor dat je de
trein misschien makkelijker bij houdt. Aan de andere kant merk ik ook dat ik er
wat zenuwachtig van wordt. Doordat ik vier dagen voor de klas sta, kan ik in
het weekend pas goed tij voor de MLI maken en dan zie ik op dinsdag alweer de
eerste berichten op de app verschijnen. Gelukkig is hier begrip voor vanuit het
gameteam en ben ik niet de enige die af en toe ruzie heeft met ‘de tijd’. Voor
quest 1 heb ik feedback gevraagd aan collega’s binnen mijn eigen school, iemand
die curricula ontwikkeld voor het vmbo en peer René uit ons eigen gameteam. Op
het moment van inleveren van deze quest heb ik nog geen feedback ontvangen, of
te laat om nog te kunnen verwerken. Ik ga het zeker meenemen in de rest van de
challange. Participeren in onderwijsinnovatie-trajecten zie ik als een
uitdaging. Ik heb er nog niet echt een beeld van hoe me dat gaat lukken. Delen
zie ik als een eerste stap hierin.
Globalisering
Een
verkenning vanuit de trend ‘globalisering’. Wat houdt globalisering in? Waarom
is globalisering een belangrijke trend voor het onderwijs? Een leven lang
leren, sociale en culturele vaardigheden en polarisatie. Vragen worden
beantwoord waarnaast ook weer nieuwe vragen ontstaan. Een mooi vertrekpunt
waarop mijn kennis en inzichten gedurende dit LA zich verder kan uitbouwen.
Wat houdt de trend in?
Globalisering, met de hele wereld samenwerken, als gevolg van de snelheid waarmee we internationaal kunnen reizen en communiceren, vermindert het besef van de afstand die landen en gemeenschappen scheidt en wordt de wereld kleiner, grenzen vervagen. Samen
verantwoordelijk voor problemen. Hele bevolkingsgroepen zijn in beweging, wat leidt tot verstrekkende gevolgen voor de mix die ontstaat van mensen en culturen op plaatsen waar ze zich vestigen (OECD, 2008).
Waarom is globalisering een
belangrijke trend voor het onderwijs?
De
statische industriële samenleving met standaardproducten en dominerende maakindustrieën is aan het verdwijnen. Daarvoor in de plaats komt een
dynamische kennisindustrie. Er is een enorme variatie in producten die steeds
sneller worden vernieuwd en uitgebreid. Snel kunnen aanpassen, flexibele
taakomschrijving zijn kwaliteiten waar toekomstige medewerkers aan moeten
voldoen. In staat zijn werk uit te voeren dat niet routinematig is, maar dat
vraagt om flexibiliteit en creativiteit. Onderwijs dient jongeren voor te
bereiden op het functioneren in de samenleving, niet alleen als
lerende, maar ook als werknemer en burger en moet snel kunnen inspelen op de dynamiek
in de samenleving. Dit is een ingewikkelde taak omdat moeilijk te voorspellen
is welke technologieën, vaardigheden en kennis nodig zijn in toekomstige
beroepen. Over de generieke vaardigheden die jongeren nodig hebben om in de informatiesamenleving te kunnen
functioneren, ontstaat wereldwijd steeds meer overeenstemming. Hieraan kan en moet het onderwijs bij kan dragen (SLO, 2011). De vraag is
echter hoe kunnen deze vaardigheden in het huidige onderwijs geïntegreerd worden? Volstaat het om accententen te verleggen of moeten bestaande onderdelen worden vervangen of herschreven, of moeten ze verdwijnen?
De
onderwijsraad (2016) vindt dat alle jongeren ‘internationaal competent’ (in
oriëntatie, kennis, communiceren, reflecteren en samenwerken) moeten worden
zodat zij kansrijker worden op de (inter)nationale arbeidsmarkt, omdat hier de concurrentie toeneemt. Op dit moment heeft alleen nog het hoger
onderwijs hier een visie op. Een inhaalslag is nodig in het po, vmbo en mbo.
Internationaal competent zijn is voor iedereen belangrijk, ongeacht
opleidingsniveau of beroepskeuze. Wanneer hierop niet goed wordt ingespeeld, kan dit tot ongelijke kansen leiden tussen leerlingen van verschillende
schoolsoorten. Om ervoor te kunnen zorgen dat iedereen het onderwijs
internationaal competent verlaat, komt de onderwijsraad met drie aanbevelingen:
1. Internationalisering structureel
inbedden in het bestaande onderwijs in (waarbij extra aandacht voor sector-overstijgende
leerlijnen voor Engels en wereldoriëntatie)
2. Het bereik van
internationalisering vergroten door inzet in alle sectoren en schoolsoorten en het
stimuleren van verdieping
3. Randvoorwaarden voor
internationalisering op orde brengen (investeren in geschikte lesmaterialen, docenten)
Zonder weet te hebben van wat elders speelt of gebeurt, kan je eigen
wereld (buurt, stad, land) vaak niet meer begrepen worden.
Een
kennissamenleving vereist het vermogen om vakoverstijgend te denken, kennis snel kunnen laten circuleren, kennis kunnen delen, bijdragen kunnen leveren aan de ontwikkeling van nieuwe kennis, gebruik kunnen maken van bestaande kennis, om kunnen gaan met de snelle
kennisgroei, de snelle kennisgroei snel productief kunnen maken, kunnen leren in en
van netwerken, je als individu kritisch te kunnen verhouden tot snelle
ontwikkelingen, een grensverleggende instelling hebben, analytisch, kritisch en reflectief
kunnen denken, creativiteit enz. Houwers (2014) stelt dat er meer ‘competente rebellen’ moeten worden
opgeleid. Het vermogen om op onbekend terrein grote problemen aan te kunnen pakken, moet iedere lerende kunnen ontwikkelen. (Bussemaker,
2014). Houwers (2014) komt met de volgende aanbevelingen:
·
Aanbieden
van 21ste eeuwse competenties en vaardigheden. Manieren van denken,
werken en wereldburgerschap. Instrumenten hiervoor zijn ICT- en informatievaardigheden. Aanbod van kennis, houding en
vaardigheden moet gecombineerd aangeboden worden.
· Zorg voor een innovatieve leeromgeving: coöperatief leren, onderzoeksmatige aanpak, service-learning, formatieve
assessments. Waarbij de nadruk ligt op denkvaardigheden (hogere
orde denken). Leren in realistische, authentieke contexten. Projectmatig-,
probleemgeoriënteerd en ontwerpgericht leren.
Een leven lang leren
Academische
scholing biedt tegenwoordig geen garantie meer op betaald werk of een zinvol
leven volgens Dr Yong Zhao (2012). Volgens hem is het dan ook zinloos om uit te
blijven gaan van uniforme curricula, ranglijsten, gestandaardiseerde toetsen, en
het afrekenen van het hele onderwijssysteem aan het eind van de schoolperiode op één toetsmoment, waarbij bepaald wordt of je wel of niet je diploma krijgt. In een wereld van sterk verschillende samenlevingen welke door de hedendaagse logistiek en technologie sterk met elkaar verbonden zijn, leiden onze kinderen op voor banen die nog uitgevonden moeten worden. Hij concludeert dat de grote
veranderingen die voortkomen uit de sterke bevolkingsgroei, technologie en
globalisering een uitdaging vormen en tegelijkertijd kansen biedt aan creatieve
en ondernemende mensen. Het opleiden van creatief en ondernemend talent, vereist een
paradigmaverandering van werkgelegenheid gericht onderwijs naar levensecht
ondernemend onderwijs. Ondersteund gepersonaliseerd leren ipv voorgeschreven curricula, een paar nuttige vaardigheden gericht op het ontwikkelen van individueel talent ipv het reduceren van diversiteit. Burgers moeten goed zijn opgeleid en moeten hun kennis en vaardigheden kunnen blijven ontwikkelen om mee te kunnen draaien
in onze kenniseconomie (Onderwijsraad, 2003). De raad (2016) wil het leren in
alle levensfasen stimuleren. Zij richten zich op het kunnen inhalen van
onderwijs, bij de tijd blijven en vooruit komen in de
samenleving, wisselingen in loopbaan en op de sociaal-culturele en persoonlijke functie. Het kunnen blijven ontwikkelen in algemene zin. Hierbij vindt de raad het ook belangrijk dat er
niet alleen binnen schoolorganisaties geleerd kan worden. Kennis en
vaardigheden die buiten het onderwijs verworven zijn, zouden beter benut kunnen
worden.
In de politiek zoemt het
mantra ‘leven lang leren’ al jaren, echter het lijkt maar niet
van de grond te komen. Kim Putters, directeur van het Sociaal en Cultureel
Planbureau, zegt in een uitzending van Eén Vandaag dat het te laat is om je pas
te gaan ontwikkelen als je baan op de tocht staat. In een samenleving waarin
verwacht wordt dat de komende jaren nog veel banen zullen verdwijnen door
automatisering en robotisering zal je je continu moeten blijven ontwikkelen. De
politiek heeft hierin een taak, maar ook het onderwijs. Kunnen vakopleidingen
blijven bestaan in hun huidige vorm? Moeten we nog wel opleiden tot banen of
moeten we opleiden tot ‘werk’? Moet deze verandering in onderwijs al
plaatsvinden in het basisonderwijs of wordt dit vooral zichtbaar in de
beroepsopleidingen?
Sociale en culturele vaardigheden
Netwerken kan over de hele wereld plaatsvinden en is niet meer landelijk of cultureel gebonden. Sociale en culturele vaardigheden zijn hiervoor van belang. Het
inzicht hebben in elkaars culturen kan ervoor zorgen dat iedereen weet hoe om te kunnen gaan met deze verschillen op
gepaste manieren. Zullen de culturen de
komende jaren steeds meer versmelten? Volgens Boe, Lernhout & Sprangers
(2011) nemen al steeds meer culturen producten en werkwijzen van elkaar over.
Door de globalisering verandert de maatschappij. Wat kan het onderwijs hierin
bieden? Nu, maar wat spannender is, hoe ziet dit onderwijs eruit in 2030?
Nu:
·
Mailen/skypen
met de andere kant van de wereld.
·
Aandacht
besteden aan landen die steeds groter worden (economisch, in mensenaantal).
·
Wat
staat er in het schoolcurriculum over globalisering en sociale en culturele
vaardigheden? Ga in discussie met je team.
2030:
·
Een
uitdaging voor de The Futuristics?
Polarisatie binnen het onderwijs
Wat als
polarisatie plaats vindt in je klas? Wat bied je leerlingen aan om om te leren
gaan met polarisatie? Veel leerkrachten blijken inhoudelijk niet veel kennis te
hebben over verschillende culturen en culturele achtergronden, hierdoor kunnen ze hier
niet goed op inspelen en/of omgaan (Kleijwegt, 2016). Hoe
belangrijk is het om respectvol met elkaar om te kunnen gaan, dat mensen op de hoogte zijn van de verschillende waarden en
normen binnen verschillende culturen? Voor zowel mensen die in een verstedelijkt gebied leven waar de
culturele diversiteit groter is als voor op plekken waar deze kleiner is, zoals op het platte land.
Drijvende krachten
Ik kwam
op onderstaande drijvende krachten uit met hun extremen rond de door ons
gameteam gekozen trend globalisering.
Drijvende krachten
|
Extreme van drijvende kracht ene
richting
|
Extreme van drijvende kracht
andere richting
|
Sociale
anker
|
Individualisme
|
Verbondenheid
|
Sociale
anker
|
Verstedelijking
(afzondering, uitsluiting).
|
Leegloop
op het platte land (sterke sociale banden).
|
Ongelijke
groei van de wereldbevolking
|
Rijke
landen vergrijzen.
|
Armere
landen verjongen.
|
Wereldwijde
ongelijkheid
|
Is
investering in onderwijs en training dé manier om de concurrenten in eigen
land voor te blijven? Voor het eigen land goed.
|
Versterking
van de wereldwijde ongelijkheid?
|
Migratie
(emigratie-immigratie)
|
Pushfactor
|
Pullfactor
|
Culturele
diversiteit
|
Pluralistische
samenleving; wat betekent multiculturaliteit in de praktijk? Wat moeten
leerlingen leren om om te kunnen gaan met de toenemende culturele
diversiteit? Wat is de rol van de school hierin? Pluralistisch (bestaan van
verschillende sociale en culturele subsystemen in een samenleving).
|
Polarisatie
(het veroorzaken van een conflict of het versterken van tegenstellingen
tussen bevolkingsgroepen)?
|
Leerproces
|
Aanleren
van kennis.
|
Aanleren
van vaardigheden en competenties.
|
Tegengaan
van ongelijkheid (sociaal, cultureel)
|
Groot verschil
|
Klein
verschil
|
Verschil
in kansen
|
Groot
verschil.
|
Klein
verschil.
|
Milieu
|
||
Snelheid
van de veranderende maatschappij:
|
Hoge
snelheid.
|
Lage
snelheid.
|
Aanbod
in het curriculum
|
Internationale
aspecten
|
Nationale
aspecten
|
Aanbod
in het curriculum
|
Lokaal
|
Wereldwijd
|
Leven
lang leren
|
Leren
voor werk
|
Leren
voor een beroep
|
Leerplek
|
Plaatsgebonden
leren
|
‘overal’
leren
|
De drijvende kracht die in mijn
eigen situatie (PO) uitgewerkt zou kunnen worden:
Culturele diversiteit: We leven in een multiculturele
samenleving. Door de steeds groter wordende migratiestroom zal dit de komende
jaren alleen maar toenemen. Ik heb 10 jaar op een multiculturele basisschool
gewerkt. Ongeveer 125 leerlingen met 19 verschillende nationaliteiten. Iedereen
was met elkaars cultuur bekend en had hier respect voor. Er waren mooie discussies
over waarom iets wel of niet mocht in een cultuur. Iedereen voelde zich vrij in
het uiten van zijn eigen waarden en normen. Kinderen dachten na over hun eigen
mening en standpunt hierin en pasten dit regelmatig aan door inzicht in de ander
te krijgen. Je mag zijn wie je bent zolang je respect hebt voor een ander. Zo
gingen bijvoorbeeld de lesbische ouders van een Nederlands meisje regelmatig
bij de ouders van haar Marokkaanse vriendinnetje op bezoek. Daar waar grotere
groepen met dezelfde culturele achtergrond aanwezig waren, zag je de
contacten vooral tussen deze groepen plaatsvinden. Volgens het Sociaal en
Cultureel Planbureau (2012) is dit overal terug te zien. Nu ik op een ‘wittere’
school werk, valt me pas op hoe weinig leerlingen van andere culturen weten en
hoe oppervlakkig hun kennis hierin is. Dit geldt volgens mij voor zowel
verschillende culturen als voor verschillende sociale achtergronden. Het zou mooi zijn als we eens wat meer in
elkaars huiskamer kunnen komen. En zo meer begrip en respect voor elkaar
kunnen krijgen. Dit raakt de drijvende kracht ‘het sociale anker’.
Leerproces: Aanleren van kennis tegenover
aanleren van vaardigheden en competenties. Hiervoor heb ik nog niet echt een
beeld hoe de overgang eruit zou kunnen zien. Moet er ook een overgang komen of
kan de overstap in één keer? Die verandering in het leerproces zie ik zeker in
het po. Hier wordt de basis gelegd en is die basis die we nu hebben nog
toereikend?
In een
scenariosjabloon zou dat er zo uit kunnen zien.
Link naar feedback van René.
Bronnen:
Boe,
Lernhout & Sprangers (2011). Edushock.
Breinoptimizer voor het leren in de toekomst.
Schiedam: Scriptum.
Bussemaker,
J. (2014). Vaardigheden voor de toekomst. Geraadpleegd op 21-01-2017 via
Houwers, J.
(2014). De 21ste eeuw campus. Onderwijs Innovatie dec 2014. Heerlen: OU.
Kleijwegt, M. (2016). 2 werelden, 2 werkelijkheden, hoe ga je
daarmee om? Den Haag: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
OECD. (2008).
Vormgevende trends binnen het onderwijs. (‘Trends shaping education’,
vertaald door
KPC-groep).
Onderwijsraad (2003). Werk maken van een leven lang leren. Den Haag: Onderwijsraad.
Onderwijsraad (2016). Internationaliseren met ambitie. Den Haag: Onderwijsraad.
Onderwijsraad (2016). Leven lang leren. Den Haag: Onderwijsraad.
SLO
(2011). De toekomst telt. Enschede:
SLO
Yong
Zhao (2012). World Class Learners.
Geraadpleegd op 28-01-2017 via
Dag Denise,
BeantwoordenVerwijderenFijn dat je de blog persoonlijk inleidt, dat helpt straks ook een lezer die LA4 helemaal niet kent. Als je dan toch bezig bent, zou je ook heel kort de aanleiding/quest kunnen beschrijven, dan zit die lezer helemaal op het goede spoor.
Heel goed, dat je het verzamelen van feedback van niet LA-4-peers meteen al hebt opgepakt. Voor het proces heel belangrijk, nu zullen we het nog even zonder hun reactie moeten doen, maar die volgt vast nog. Je hebt al wel feedback ontvangen van Rene. Ik mis daarbij de waardering van jou d.w.z. herken je wat hij zegt, wat kun je ermee/heb je ermee gedaan? Dat kan ik nu nog niet zien. Daar zou je via een ingevoegde reactie iets meer over kunnen zeggen. Ik deel de opmerkingen die Rene maakt grotendeels.
De trend globalisering bouw je goed op van conceptueel en abstract, naar de impact op het onderwijs. Je koppelt hieraan de maatschappelijke opdracht en maakt onderscheid m.b.t. PO.
Na de trend ga je over op een Leven lang leren en Soc-Cult vaardigheden. Zijn dit nu ook drijvende krachten, waarvan je onderaan ook een tabel hebt uitgewerkt? Deze (be)noem je namelijk niet zo, dus dat kan voor de lezer wat abrupt overkomen. Je maakt wel duidelijk wat deze ‘aspecten’ van doen hebben met globalisering en wat de impact weer is op het onderwijs.
Tot slot doe je nog de suggestie een van de drijvende krachten uit te werken met als voorbeeld jouw PO-plek. Maar heb je ook een argument te kiezen voor de trend globalisering die voor alle sectoren interessant is en voor jouw eigen sector ook heel relevant?
De opmerking van Rene mbt de grenzen van de maatschappelijke opdracht kan ik enerzijds plaatsen…. Je stelt voornamelijk vragen. Maar ik zou het geloof ik met een plusje waarderen, omdat je de opdracht met deze vragen juist ter discussie stelt. Ook ben je met deze vragen heel expliciet in de richting waarin jij denkt dat de discussie gevoerd moet worden.
Een mooie stap in ieder geval om verder op in te gaan. May the odds be ever in your favour!