21-01-2017
Hoe krijgt groep 7 les in 2050 en
wat is dan belangrijk om te leren?
Op zoek
naar voor het PO relevante trends en drijvende krachten. Vanuit het
OECD-rapport ‘Trends Shaping Education’ heb ik gekeken naar welke trends
relevant zijn voor het PO, maar ook naar mijn persoonlijke voorkeuren,
gebaseerd op interesse en wat ik denk dat belangrijk gaat worden. Het college
van Anje Ros heeft het één en ander nog eens verduidelijkt, al blijf ik de
overlap groot vinden. De ene trend kan bijna niet zonder de andere trend te
raken/overlappen. Anje Ros gaf de volgende trends aan:
·
Nieuwe
Media
·
Technologische
ontwikkelingen
·
Globalisering
·
Duurzaamheid
·
Maatschappelijke
onrust
·
Demografische
ontwikkelingen
De trend
Nieuwe Media lijkt mij voor alle onderwijssectoren relevant. De afgelopen jaren
is hier al veel in geïnvesteerd, hier zit veel ontwikkeling en verandering in.
Is deze trend de interessantste om me in te verdiepen? Moet ik zelf op zoek
gaan naar, of zoeken de ontwikkelingen mij (ons, onderwijzers)? Wat ik hierin
zeker wel interessant vind is hoe zit dat met kennisoverdracht? Wat moeten we
de generatie van de toekomst leren? Kennis, vaardigheden, een combinatie, waar
ligt dan de focus? Dit zijn zaken waar ik zeker mee bezig ben en die ik zo goed
mogelijk probeer te volgen via online discussies, vakbladen en sociale media.
Ook de ideeën van mijn leerlingen (groep 7) neem ik hierin mee. Hoe denken zij
hierover? En waarom? Hiermee hangt de trend Technologische ontwikkelingen
samen. Voor mijn eigen klas vind ik dit één van de meest interessante. Hoe
stimuleer je creativiteit, welke invloed heb je op een leven lang leren, wat
doe je met talent ontwikkeling. Volgens mij zijn dit de belangrijkste
onderdelen die je vormen als mens. Hoe hou je je staande in deze snel veranderende
samenleving? Van welke eigenschappen moet je je dan bewust zijn en hoe kun je
deze ontwikkelen. Voor mijn gevoel loopt deze trend over in de trend
Globalisering. Onze steeds groter wordende wereld. Hoe hou je je hier staande
in? Hoe kun je hierin participeren? Wil je dat, of móet je dat willen? Wat moet
je weten over andere culturen? Moeten we de verschillende culturen in stand
houden, moeten we dichter naar elkaar toe komen? Wat doet dat met acceptatie? Duurzaamheid
vind ik zeker ook een belangrijke trend. Nu ik een keuze moet maken, komt deze
toch wat onderaan te staan. Net zoals Maatschappelijke Onrust. Zeker ook
belangrijk. Dit zijn zaken waarmee de wereld o.a. via het nieuws mee
geconfronteerd wordt. Hier zitten we in, soms dichtbij, soms verder weg. Net
zoals de Demografische ontwikkelingen. Hier kun je niet omheen. Als jezelf
voldoende maatschappij bewust bent (globalisering), kun je hier voor jezelf
betere keuzes in maken hoe hiermee om te gaan. Zo is Globalisering naar voren
gekomen als trend waar ik me tijdens LA4 op ga focussen. Zowel individueel als
met de groep. We hebben het in de groep Wereldwijde Uitdagingen genoemd. De
volgende vragen kwamen hierbij in me op:
·
Wat
willen we de leerlingen bijbrengen? Waar willen/moeten we ze op voorbereiden?
·
We
willen leerlingen weerbaar maken in de snel veranderende samenleving.
·
Hoe
maak je keuzes, hoe verantwoord je deze keuzes, waarin wil je meegaan en
waarom?
Wat vindt groep 7?
We
hebben een korte discussie gehad over hoe ze denken dat groep 7 in 2050 les
krijgt en wat dan belangrijk is om te leren. Leuk om te horen welke ideeën de
kinderen hebben. Al merk ik dat zij net zo voorzichtig zijn als wij op de MLI.
Telefoon staat groot in het midden, maar eigenlijk bedoelen ze dat iedereen
zijn eigen, handzame device heeft. Waar alles op kan (dus geen Snappet die
vastloopt of waar sommige programma’s niet op werken). Een schoolgebouw hoeft
niet voor iedereen meer, je kunt overal op iedere plek leren, via skype, met
een hologramleerkracht. Geen vakanties, geen schooltijden meer. Een aantal
kinderen vond dit ook wel beangstigend. Kom je dan nog wel mensen tegen of zit
je net als in de film Wally altijd achter een beeldscherm? We moeten dus vooral
blijven bewegen! Op school is het dan belangrijk om te leren praten, want dat
hoeft eigenlijk niet meer als je alles via berichten kunt doen. En lol maken,
ze zien dat nu vooral in de expressievakken. Maar ook technieklessen, want het
zou toch wel handig zijn als je zelf je tablet kunt maken als dat kapot is. Een
mooi begin, waar ik zeker nog verder mee ga met deze groep.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten