Quest 2 René
In de beschrijvingen van de scenarios zijn hyperlinks opgenomen die linken naar de gebruikte bronnen voor het backcasten. Ze zijn bedoeld om de leesbaarheid en de toepasbaarheid van het scenariosjabloon te vergroten. Evengoed staat de bronnenlijst onderaan vermeld.
Scenario 3: 'Werelds leren'
De 11-jarige Ava19 brengt zijn dag door in het leerkwartier aan de rand van de stad binnen de stedelijke regio. In het leerkwartier leren jonge kinderen van 0 tot minimaal 16 jaar, binnen een vorm van comprehensive education naar Zweeds voorbeeld, aan opdrachten die zij in samenspraak met hun 8 teamteachers hebben ontworpen. Deze stedelijke regio kenmerkt zich door een toenemende superdiversiteit. Zowel het leerkwartier als het developmentteam van Ava19 kent een grote culturele diversiteit, met kinderen met mondiale culturele achtergronden.
Op dit moment zijn 2 leden van het developmentteam op andere plekken in de wereld. Samen met haar ouders is de 12-jarige Ivy op reis en brengt ze tijd door in de regio waar haar grootouders opgroeiden op het Afrikaanse continent. Haar grootouders hadden zich bij de geboorte van hun kinderen niet kunnen voorstellen dat hun kleinkinderen overal ter wereld 'op school' zouden kunnen zitten. Op haar beurt kon Ivy zich niet voorstellen dat granddad en grandma alleen op één school konden leren 'in the old days´ zoals liefkozend omschreven. Vanmiddag gaat Ivy dan ook naar de internationale school waar zij contact gaat maken met haar developmentteam.
De pappas van Ivy beschrijven dat ze voor haar geboorte wel signalen kregen over veranderingen in het onderwijs, zoals de toetsrevolutie waarbij de standaard toetsen die iedereen moest maken wel eens zouden kunnen verdwijnen. Deze vorm van toetsen bestaat nu inderdaad niet meer. Kinderen binnen het developmentteam beoordelen elkaar nu, maar wel op basis van criteria die zij in overleg met elkaar en de teamteachers hebben opgesteld.
Vandaag heeft het developmentteam een digitaal overleg waarin Ivy vertelt over de belevenissen die ze tijdens haar reis heeft opgedaan. Ze vertelt over haar ervaringen op het Afrikaanse continent en over het leven van haar grootouders. In het leerkwartier wordt binnen het curriculum jaarlijks projectmatig aandacht besteed aan superdiversiteit maar de kinderen mogen in overleg de inhoud bepalen en mogen daarbij hun vakantietijd, die voor iedereen verschillend is, ook inzetten. Deze kans was ideaal om meer te leren over de Afrikaanse cultuur en pastte geheel binnen het project. Op basis van ontstane polarisatie en segregatie tussen verschillende culturen in Nederland in 2016 vonden steeds meer leerkwartieren het belangrijk om aandacht te besteden aan integratie.
Bronnen:
Hé, een eerste opzet voor een scenario! Ik ben benieuwd naar het complete plaatje om ze tegenover elkaar te zien. Deze is in ieder geval al vernieuwend op het gebied van waar er geleerd kan worden. Ik begrijp dat de paarse linkjes verwijzen naar de bronnen gebruikt om te kunnen backcasten? Misschien goed om, als je alle scenario's af hebt, dat erboven te zetten, zodat het ook voor de niet MLI duidelijks (als ze feedback willen geven). Voeg aan het eind van de vorm ook een bronnenlijst apa toe (voor de MLI spelregels). We zien elkaar straks nog en dan hoor ik graag meer over je scenario's!
BeantwoordenVerwijderen