Afgelopen maandag hebben we een interessant gastcollege gehad van Myriam Lieskamp, waarin maatschappelijke ontwikkelingen voor het toekomstig onderwijs onder aandacht werden gebracht. Tijdens dit college werden vele relevante onderzoeksrapporten benoemd en besproken. Kortom weer een hele boel relevante informatie rijker. Ondanks dat de meeste onderwerpen me inmiddels bekend voorkwamen, heb ik toch wel even tijd nodig om al deze informatie te verwerken. Ik ben daarbij begonnen met het lezen van de door haar gemaakte samenvatting van het rapport "De toekomst tegemoet" van het Sociaal en Cultureel Planbureau (2016) en vond daarin mede een bevestiging dat we met ons gameteam tot relevante drijvende krachten zijn gekomen. Ook heb ik het artikel over 'Bildung' gelezen.
Daarnaast heb ik afgelopen maandag met Corinne en Sebastiaan (ander gameteam) gebrainstormd over het opzetten van een digitaal platform met en voor MLI-ers. We hebben afgesproken dat we deze week alle drie nadenken over welk doel een ieder met dit platform beoogd en daar vervolgens aankomende maandag (20 februari a.s.) op verder te gaan.
Tot slot hebben we in de avond nog fanatiek met ons gameteam bij elkaar gezeten. We hebben alvast gezamenlijke uitgangspunten geformuleerd, zodat we onze individuele uitwerkingen van Quest 2 makkelijk aan elkaar kunnen koppelen en we vanuit dezelfde waarden aan de slag gaan. We hebben voor aankomende maandag afgesproken dat we allemaal voor ons eigen onderwijs de vier toekomstscenario's hebben uitgewerkt om deze vervolgens met het gameteam te kunnen bespreken.
Ik vind dit tijdspad enerzijds zeer ambitieus, naar mijn gevoel kost het veel meer tijd om het allereerst individueel goed uit te werken. Anderzijds houd ik er wel van om een duidelijke focus te hebben en vanaf het begin fanatiek van start te gaan. Ik zie wel en ben benieuwd wat we aankomende maandag allemaal hebben beschreven.
Dus aan de slag met het uitwerken van de vier toekomstscenario's. In ons groepsblog hebben we aangegeven hoe we dat gezamenlijk gaan aanpakken. In de uitwerking van mijn eigen Quest 2 heb ik deze dan ook als uitgangspunt genomen. Om een duidelijke focus te hebben, heb ik daarnaast allereerst de vier scenariobegrippen (pluralisme, absolutisme, formeel en informeel leren) nog een keer kort en helder gedefinieerd. Voor de rest ben ik op dit moment nog zoekende naar hoe ik het verder ga aanpakken. Ook nu komt het ietwat onprettige gevoel van onwetendheid naar boven (fase van bewust onbekwaam). Zoals door de gamemasters geadviseerd ga ik me eerst per scenario toch maar op 2030 richten en pas daarna de weg naar 2030 d.m.v. de maatschappelijke opdracht van school en de maatschappelijke en economische ontwikkelingen verantwoorden (backcasten). Om heel eerlijk te zijn voelt dit voor mij dit proces onnatuurlijk. Ik zou eerder vanuit het heden naar de toekomst willen kijken en bouwen. Afijn, ik ga het maar gewoon proberen en aan de slag.
Ik ben benieuwd Marloes, terug in de tijd!
BeantwoordenVerwijderenDe systematiek is hetzelfde hoor, je begint nu alleen op het eindstation en blikt terug op de reis... met bronnen ;-). Komt vast goed.