maandag 6 februari 2017

De opstart van Quest 2

Uit het blogbericht van Marloes (Tilburg, M. 2017) komt het volgende naar voren:

"Op basis van de trend Globalisering met alle genoemde gevolgtrends zal het onderwijs van de toekomst vanuit het sociaal constructivisme aansluiting vinden bij het connectivisme.
Bij het sociaal constructivisme staat de lerende met zijn eigen leerproces centraal en vindt het leren plaats door aan informatie betekenis te geven door te bouwen op eerdere individuele ervaringen en ervaringen door interactie met anderen (Ertmer & Newby, 1993). Die ‘anderen’ zullen in de globaliserende samenleving met een innovatieve kennisintensieve diensteneconomie steeds vaker mensen betreffen met een andere sociale en culturele achtergrond en/of die een andere taal spreken. Daarnaast zal kennis hierin steeds vaker via digitale bronnen en netwerken worden verworven. Het connectivisme is een soort van variant op het sociaal constructivisme waarin het “weten hoe” en “weten wat” aangevuld met het “weten waar”. Het leren wordt hierbij tevens gezien als het leggen van nieuwe verbindingen  (netwerken) tussen de lerende en alles waarmee hij zich kan verbinden (een ander, een website, enz.) en het verzorgen en onderhouden van deze connecties heeft hij nodig om continu te leren (Siemens, 2005)." 


Hiermee kijken we vanuit het sociaal-constructivisme en het connectivisme naar de toekomstscenario's.

We werken vanuit het curriculair spinnenweb van v.d. Akker (2003), en daarbij nemen we de volgende pijlers mee:
  • Toetsing
  • Docentrollen
  • Leeromgeving
Eventueel kunnen ook andere pijlers nog aan bod komen, maar deze drie verwerken we allemaal in ieder geval in de scenario's. Zo kunnen we de individuele opdrachten goed over elkaar leggen en tot 1 gezamenlijk groepssjabloon komen.

Vanuit de waardenladder (Benammer, 2006) die we hebben ingevuld kwamen voorlopig tot 7 gezamenlijke waarden, te weten:


  • veiligheid
  • authenticiteit
  • vrijheid
  • gelijkheid
  • ontwikkeling
  • creativiteit
  • flexibiliteit

Gedurende onze gezamenlijke werk- en overlegmomenten zal onze visie op onderwijs in 2030 verder gespecificeerd worden en gereduceerd tot 5 waarden. Deze zullen wij dan ook beschrijven in relatie tot de scenario's.



Akker, J. van den (2003). Curriculum perspectives: An introduction. In J. van den Akker, W. Kuiper, & U. Hameyer (Eds.), Curriculum landscapes and trends, 1-10. Dordrecht, Nederland: Kluwer Academic Publishers.

aanklikbare versie van het spinnenweb van v.d. Akker


Benammer, K., Snoek, M., Dale, L., Juis, N., Meeder, S., Poortinga, J., ... & Schwab, H. (2006). Leren met toekomstscenario’s: scenarioleren voor het hoger onderwijs. Amsterdam: Stichting Digitale Universiteit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten