Quest 2
Wat valt
dat tegen om de toekomstscenario’s beknopt te beschrijven. Voor mijn gevoel
moet ik heel veel uitleggen om mijn ideeën te verduidelijken. Veel meer dan op
5 A4tjes past. Dat de steekwoorden die ik als start in het scenariosjabloon
gezet had maar aangevuld bleven worden, maakte het niet makkelijker. Daarnaast
denk ik dat wij het ons als gameteam ook moeilijker hebben gemaakt door ICT
niet als drijvende kracht te kiezen. Omdat de steeds sneller veranderende
technieken niet uitgesloten kunnen worden voor het onderwijs van de toekomst,
komt dit toch ook in onze scenario’s terug. En moeten hier ook regels mee
gevuld worden. Inmiddels heb ik alle vier de scenario’s minimaal tien keer
herschreven en nog ben ik niet tevreden. Tijd om het even te laten rusten.
Feedback op te vragen; vooral met de vraag of er niet teveel overlap in zit, ze
ver genoeg uit elkaar liggen en of het een logisch geheel is. Omdat het
vakantie is, is het wat moeilijker om iemand bereid te vinden mijn scenario’s
door te nemen. Ook dat wordt een uitdaging.
Mijn vier
scenario’s op dit moment zijn hier
te lezen.
Dag Denise,
BeantwoordenVerwijderenAllereerst is het mooi om te lezen hoe deze Quest jou aan het denken heeft gezet. Niet alles is zo vanzelfsprekend als je de toekomst probeert te voorspellen.
Je schetst de scenario’s vanuit een leerling, waardoor je de lezer heel gemakkelijk meeneemt naar de toekomstbeelden. Ook de technologische ontwikkelingen maken je scenario’s spannend. Door de bronnen die je gebruikt weet je de aannemelijkheid aan te tonen, maar ik vraag me nog wel af hoe dat dan werkt met basispakketten kennis op een chip in je hoofd. Wat gebeurt er op dat moment bij June, hoe weet ze dat te gebruiken? Wat de rol van de leerkrachten is, expliciteer je concreter en je maakt daarmee ook duidelijk waarvoor het onderwijs dient. Je gebruikt ook actuele/recente ontwikkelingen als uitgangspunt om de trend te concretiseren. Het absolutisme richt je m.n. op polarisatie en nationalisme. Is er in jouw denkbeeld ook nog sprake van het alleen heersen van een vorst of dictator, zoals dat vaker bij absolutisme genoemd wordt?
Je weet een aantal onderwijskundige ontwikkelingen (leerplekken, learning analytics, interculturele vaardigheden) op logische wijze in verband te brengen met de toekomstige scenario’s. In sommige voorbeelden zit er een relatief grote stap tussen nu en 2030, maar bij de meeste weet je het via back-casting geleidelijk op te bouwen en de lezer daardoor mee te nemen in de aannemelijkheid.
Jouw PO sector komt aan bod, maar door de grens met VO al snel te doorbreken, worden je scenario’s ook wat algemener. Over het geheel genomen wordt mij helder hoe de toekomst per scenario er voor het PO uit komt te zien, ik ben benieuwd welke over 20 jaar het dichtstbij de waarheid blijkt te liggen!
Groet Claske