maandag 17 april 2017

DANA Reflectie LA4 Dana S


Tijdens LA 4 heb ik leren analytisch te kijken naar onderwijstrends en ontwikkelingen in het onderwijs in het grotere kader van maatschappelijke betrokkenheid en individuele bijdrage. Het feit dat het arrangement werd opgezet als een game heeft een verfrissende werking gehad. Bovendien, het inbedden van de Gamification Conferentie in het leer arrangement (25 maart), heeft geleid tot concrete projecten binnen mijn school (Fontys Hogeschool Marketing Management-FHMM). Binnen het FHMM is men bezig met de herstructurering van curriculum voor het tweed jaar. Ik werd erg enthousiast over gamification en als gevolg heb ik voorgesteld om een professionalisering dag te organiseren met als thema gamification bij Marketing Management. De contacten die ik tijdens de conferentie heb gelegd komen dus goed van pas. Door de analyse van onderwijstrends en het schrijven van toekomstscenario’s heb ik geleerd om buiten mijn vakgebied te kijken en een panoramisch overzicht te krijgen niet alleen voor de toekomstige hbo, maar voor alle onderwijssectoren. Het feit dat de groep Futuristics heterogeen was wat betreft onderwijsinstellingen en niveaus heeft geholpen om een bredere kijk te krijgen op toekomstige ontwikkelingen. Tijdens de uitvoering van de Challenge Day, kwam de rol van het onderwijs in de maatschappij nadrukkelijk naar voren: door middel van dialoog heb ik de deelnemers bewust gemaakt van de rol die onderwijs in 2030 mogelijk zal hebben, namelijk brede toegankelijkheid, ongeacht van financiële situatie, religie of geslacht van een student/leerende. Ik ben bewuster geworden door de betekenis van de waarden die ons team heeft gekozen: gelijkheid, vrijheid, veiligheid en tolerantie. Ik ben meer bewust geworden door mijn rol las change agent waarover we al in LA2 hebben gesproken,. Door het feit dat ik in mijn werk van werkplek verander ben in februari jl. (van Applied Science naar Marketing Management), kan ik mijn innovatie-analyse niet direct verbinden met mijn SWOT-analyse. Niettemin vond ik een uitdaging om de SWOT-analyse te maken, gebaseerd op een toekomstig scenario. Feedback heb ik kunnen krijgen alleen op quest 2, van Tons Fleuren en Jean Jamin van Fontys Onderwijs en Onderzoek. Hun feedbackkaart heb ik in een aparte blogpost geplaatst. Door de privé omstandigheden van een van de collega’s aan wie ik feedback heb gevraagd voor de SWOT-analyse kon ik de feedback niet op tijd krijgen. Een bewijs van de mail wisseling is te vinden via deze link.  De meerwaarde van de SWOT-analyse zie ik in het vertalen van de onderwijstrends in  het hbo en de maatschappelijke ontwikkelingen tot 2030. Door verschillende scenario’s te beschrijven, heb ik in kaart gebracht verschillende perspectieven en ontwikkelingen in het hoger beroepsonderwijs. Mijn rol als MLI-er wordt zichtbaar op school in de concrete vraag om deel te gaan nemen aan het TED project (toekomstig, duurzaam, deeltijdonderwijs). Ik ben heel blij met deze ontwikkeling. Als een moment van herziening en synthese,  heb ik de blogposts herschreven, niet alleen omwille van de taal maar ook om te bronnen op de juiste wijze (APA) te vermelden. Ik wil mijn medecollega’s in de groep hartelijk danken voor de samenwerking en voor hun betrokkenheid: ze hebben de  taken serieus uitgevoerd met betrokkenheid en passie; mede dankzij hen, heb ik ook extra diepte gekregen in de onderwijstrends in de drie sectoren (po, mbo, hbo) en ik ben bewuster geworden van de maatschappelijk rol van onderwijs.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten