Tijdens LA 4 heb ik leren analytisch te kijken naar
onderwijstrends en ontwikkelingen in het onderwijs in het grotere kader van
maatschappelijke betrokkenheid en individuele bijdrage. Het feit dat het
arrangement werd opgezet als een game heeft een verfrissende werking gehad.
Bovendien, het inbedden van de Gamification Conferentie in het leer arrangement
(25 maart), heeft geleid tot concrete projecten binnen mijn school (Fontys
Hogeschool Marketing Management-FHMM). Binnen het FHMM is men bezig met de herstructurering
van curriculum voor het tweed jaar. Ik werd erg enthousiast over gamification
en als gevolg heb ik voorgesteld om een professionalisering dag te organiseren
met als thema gamification bij Marketing Management. De contacten die ik
tijdens de conferentie heb gelegd komen dus goed van pas. Door de analyse van
onderwijstrends en het schrijven van toekomstscenario’s heb ik geleerd om
buiten mijn vakgebied te kijken en een panoramisch overzicht te krijgen niet
alleen voor de toekomstige hbo, maar voor alle onderwijssectoren. Het feit dat
de groep Futuristics heterogeen was wat betreft onderwijsinstellingen en niveaus
heeft geholpen om een bredere kijk te krijgen op toekomstige ontwikkelingen. Tijdens
de uitvoering van de Challenge Day, kwam de rol van het onderwijs in de
maatschappij nadrukkelijk naar voren: door middel van dialoog heb ik de deelnemers
bewust gemaakt van de rol die onderwijs in 2030 mogelijk zal hebben, namelijk
brede toegankelijkheid, ongeacht van financiële situatie, religie of geslacht
van een student/leerende. Ik ben bewuster geworden door de betekenis van de
waarden die ons team heeft gekozen: gelijkheid, vrijheid, veiligheid en
tolerantie. Ik ben meer bewust geworden door mijn rol las change agent waarover
we al in LA2 hebben gesproken,. Door het feit dat ik in mijn werk van werkplek
verander ben in februari jl. (van Applied Science naar Marketing Management),
kan ik mijn innovatie-analyse niet direct verbinden met mijn SWOT-analyse. Niettemin
vond ik een uitdaging om de SWOT-analyse te maken, gebaseerd op een toekomstig
scenario. Feedback heb ik kunnen krijgen alleen op quest 2, van Tons Fleuren en
Jean Jamin van Fontys Onderwijs en Onderzoek. Hun feedbackkaart heb ik in een
aparte blogpost geplaatst. Door de privé omstandigheden van een van de collega’s
aan wie ik feedback heb gevraagd voor de SWOT-analyse kon ik de feedback niet
op tijd krijgen. Een bewijs van de mail wisseling is te vinden via deze link. De meerwaarde van de SWOT-analyse zie ik in
het vertalen van de onderwijstrends in het hbo en de maatschappelijke ontwikkelingen tot
2030. Door verschillende scenario’s te beschrijven, heb ik in kaart gebracht
verschillende perspectieven en ontwikkelingen in het hoger beroepsonderwijs.
Mijn rol als MLI-er wordt zichtbaar op school in de concrete vraag om deel te
gaan nemen aan het TED project (toekomstig, duurzaam, deeltijdonderwijs). Ik
ben heel blij met deze ontwikkeling. Als een moment van herziening en synthese,
heb ik de blogposts herschreven, niet
alleen omwille van de taal maar ook om te bronnen op de juiste wijze (APA) te
vermelden. Ik wil mijn medecollega’s in de groep hartelijk danken voor de
samenwerking en voor hun betrokkenheid: ze hebben de taken serieus uitgevoerd met betrokkenheid en
passie; mede dankzij hen, heb ik ook extra diepte gekregen in de onderwijstrends
in de drie sectoren (po, mbo, hbo) en ik ben bewuster geworden van de
maatschappelijk rol van onderwijs.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten