Team Work@Fontys: https://connect.fontys.nl/fontysbreed/workatfontys
T: 08850 79357 / 06 27551753 ■ E: mailto:a.fleuren@fontys.nl■ W: http://onderwijs.fontysdienstoeno.nl/
en Jean Jamin is Consultant binnen Fontys, Onderwijs en Onderzoek algemeen, contactgegevens
j.jamin@fontys.nl
Voorwaardelijk: blogbericht
Criteria
|
Feedback
|
Een sector-overstijgende beschrijving van de vier mogelijke
toekomstscenario’s.
|
Is
het geval, op beide assen wordt het uiterste verkent
|
De scenario’s reflecteren een visie op onderwijs. Elk
scenario verbindt verschillende (maatschappelijke en economische)
ontwikkelingen aan verwachte veranderingen binnen het onderwijs.
|
Ja,
de scenario’s met sterk informeel leren is het de vraag of die nog in te
kaderen zijn in de term onderwijs.
|
De scenario’s raken aan de grenzen van de maatschappelijke
opdracht van de school
|
Zeker,
zie opmerking hier boven
|
De
scenario’s zijn geschreven vanuit het perspectief van de toekomst (alsof we
al in 2030 zijn) met gebruik van de speculatieve methode van
backcasting.
|
Goede
insteek
|
De scenario’s zijn aannemelijk. Alleen feiten en
voorspellingen die de scenario’s ondersteunen zijn gebruikt.
|
Moeilijk
te zeggen hoe realistisch scenario’s zijn. Het ene scenario vermoedelijk meer
dan het andere. De as pluralistisch – absolutistisch is maatschappelijk
vraagstuk waarvan we nog niet weten naar welke kant de balans zal doorslaan.
|
De 4 scenario’s zijn onderling voldoende verschillend van
elkaar.
|
Ja
|
De scenario’s bevatten uitdagende en vernieuwende elementen
(out of the box)
|
I.i.g.
wel in het informeel pluralistisch model. In het geheel wordt de traditionele
rol van ‘leerling’ (lerende) en ‘leraar’ niet echt doorbroken.
|
De scenario’s zijn onderbouwd m.b.v. wetenschappelijke
theorie (inkaderen).
|
Ja,
mag explicieter vermeldt worden. Definitie en voorspellingen voor pluralisme
ontbreken?
|
Er is gebruik gemaakt van input vanuit
innovatienetwerken/trajecten buiten de eigen school
|
Voor
mij niet duidelijk. Wordt in ieder geval niet expliciet vermeldt?
|
Totaal
aantal toegekende XP (max 10)
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten